Gül Hastalığı: Pitriazis Rosea

Gül hastalığı genellikle üzerinde hafif kepeklenmelerin olduğu oval biçimli kızarıklıklarla ortaya çıkar.

• Bu yaygın deri hastalığı deride döküntülere neden olur. Dermatologunuz en büyük döküntüyü ana yama olarak,  küçük döküntüleri yavru yamalar  olarak tanımlayabilir.
  • Gençlerde daha sık olmakla birlikte her yaşta görülebilir.
  • Bu döküntü genellikle tedavi olmadan kendiliğinden geriler. Yaklaşık 6-8 hafta boyunca döküntü devam edebilir. Bazen döküntü çok daha uzun sürer.

Bulgular

Ana yama: Genellikle “madalyon” adı verilen  2-6 cm çaplarında halka şeklinde kızarıklık ile başlar.

Yavru yamalar: 2-3 hafta içerisinde madalyona benzeyen ama daha küçük ve çok sayıda deri döküntüsü göğüs, sırt kol ve bacaklarda ortaya çıkar. Sırtta  görülen döküntü deseni noel ağacına bezetilir.

Tutulmayan vucut alanları: yüz saçlı deri el ve ayaklarda çok nadiren gözlenir.

Kaşıntı: Cilt kaşınabilir. Hastaların yaklaşık yarısında (% 50) kaşıntı vardır. Cilt ısındığında, örneğin  çalışırken veya sıcak bir duş aldığında kaşıntı artar.

Gül hastalığı tanısı nasıl konulur?

• Gül hastalığı tanısı muayene ile konulur. İç organları etkilemediği için, genellikle ek tahlil istenmez.
  • Gül hastalığının birçok farklı tipi bulunmaktadır, doktorunuzun şüphelendiği durumlarda 3-4 mm parça alınarak mikroskopta incelenebilir.

Lekeler ne kadar sürer? İz bırakır mı?

Ortalama 6-12 hafta içinde solar, iz bırakmadan iyileşir. Bazen bu süre daha da uzun olabilir.

Gül hastalığı neden oluşur?

Kesin nedeni  günümüzde hala ortaya konamamıştır. Araştırmalar bunun bir alerji olmadığını gösteriyor. Ayrıca mantarların ve bakterilerin bu deri hastalığına neden olmadığını da biliyoruz. HHV-7 (human herpes virüs 7) virusune karşı oluşan bir cilt reaksiyonu olarak düşünülmektedir. ancak bu bulaşıcı değildir. Bir insandan diğerine yayılmıyor gibi görünüyor.

Nasıl tedavi edilir?

Kaşıntıyı azaltmaya yönelik antihistaminik haplar ve kortizon içeren kremler kullanılabilir. Şiddetli veya farklı alt tiplerinde kortizonlu haplar veya ışık tedavisi uygulanabilir.

Çoğu insanda pityriasis rosea tekrarlamaz.

Eğer gül hastalığı olduğunuzdan şüphelenirseniz:

Dermatoloğa muayene almak için randevu alın. Bu şekilde gül hastalığı olduğundan emin olabilirsiniz ve kaşıntı varsa tedaviye başlayabilirsiniz.
Banyolarınızda ılık su kullanın. Cilt aşırı ısındığında döküntü kötüleşebilir ve daha belirginleşebilir.  Banyolarda kese-lif yapılmamalı.
Sıcak ortamlardan kaçının: Aşırı ısındığınızda döküntü kötüleşebilir ve daha belirginleşebilir.

Gül hastalığında lezyonları arttırabileceği ve bu nedenle hastalık süresini uzatabileceği için lezyonlar mümkün olduğunca kaşınmamalı, ve sıkı kıyafetler giymekten, terletici faaliyetlerden kaçınının.