Androgenetik Alopesi (Erkek tipi saç dökülmesi)

Androgenetik alopesi; genetik yatkınlığı olan kişilerde androjenlerin (erkeklik hormonlarının)  etkisi ile oluşan saçların seyrelmesi ve dökülmesi ile seyreden bir rahatsızlıktır. Erkek tipi kellik, erkek tipi saç dökülmesi olarak da bilinir.

Androgenetik Alopesi (Erkek Tipi Saç Dökülmesi) Kadınlarda Da Görülebilir Mi?

Evet, her iki cinste de görülebilir. Saç dökülmelerinin erkekte ve kadında en sık rastlanan tipidir. Her iki cinste de ergenlikten önce görülmez. 30 yaşındaki erkeklerin %30 unda, 50 yaşında %50’sinde, 70 yaşından sonra %70’inde, kadınlarda ise 50 yaşın altında %10, 70 yaşından sonra %30 oranında görülür.

Bulgular

Androgenetik Alopesi (Erkek Tipi Saç Dökülmesi) Nasıl Seyreder?

Androgenetik alopesi erkeklerde alın ve tepedeki saç tellerinde incelme, yavaş uzama, saçların kolayca dökülmesi şeklinde başlar ve saçlı deride alın-saç çizgisinin geriye doğru çekilmesine ve tepenin tamamen açılmasına ve kelliğe sebep olacak şekilde ilerler.  Kadınlarda ise genel olarak kafanın tamamında veya tepe bölgesindeki saçlarda seyrekleşme şeklinde görülür.

Sebepler

Androgenetik Alopesi Nasıl (Erkek Tipi Saç Dökülmesi) Tanı Alır?

Androgenetik alopesili bir hastanın muayenesinde allta yatan herhangi bir endokrin bozukluk düşünülmezse hiçbir laboratuvar tetkike gerek yoktur. Androgenetik alopesili kadınların büyük bir kısmında hormon bozukluğu yoktur. Eğer saç dökülmesinin yanında bir kadında kıllanma artışı, şiddetli akne ve cilt yağlanması, adet bozukluğu  varsa yumurtalıklara ve böbrek üstü bezine ait hastalıkların dışlanması için hormon testi mutlaka yapılmalıdır.

Ayırıcı tanıda saç dökülmesine sebep olabilecek diğer nedenleri dışlamak amacıyla biyopsi alınabilir ancak buna çoğu zaman gerek kalmaz.

Tedavi

Minoksidil sprey: %2 lik ve %5 lik formlarda haricen saçta dökülme olan alana uygulanır. Hem erkekte hem kadında kullanılabilir.  Anti-hormonal etkinliği yoktur.  Günde 2 defa düzenli olarak saç dökülmesi olan alana uygulanmalı ve el parmakları yardımıyla dağıtılmalıdır. Etkilenen alan çok geniş bile olsa günde 2 ml’den fazla kullanılmamalıdır. Uygulanmadan sonra eller yıkanmalıdır.  Etkinliğinin değerlendirilebilmesi için en az 6 ay kullanılmalıdır. Uygulama alanında alerjik ve irritan kontakt dermatit, yüzde tüylenmede artışa sebep olabilir.

Finasterid: Aslında prostat hastaları için kullanılan bir ilaçtır. Androgenetik alopesi oluşumuna neden olan hormonlardan birinin üretimini azaltmaya yarayan tablet şeklindeki ilaçtır. Günde 1 mg ağız yoluyla, hap olarak kullanılır. Bazı prostat hastalıklarında daha yüksek dozlarda kullanılmakta ve bu hastalarda da ereksiyon zorluğu, cinsel istekte azalma, göğüslerde yumuşama ve büyüme gibi yan etkiler gösterilmiştir. Finasterid tedavisinin erkeklerde saç dökülmesini %90 oranında azalttığını gösteren çalışmalar mevcut olmasına rağmen kadınlardaki etkinliği ispatlanmamıştır. Hamile kadınlarda kesinlikle kullanılmamalıdır.

Spiranolakton: Hormonların üretimini azaltarak etki eder. Minoksidil tedavisine cevap vermeyen kadınlarda tedaviye eklenebilir. Doktor kontrolünde kullanılmalıdır. Hamile kadınlarda kullanılmamalıdır.

Saç ekimi: Cerrahi bir yöntemdir, ameliyathane şartlarında uygulanmalıdır. Saçlı derideki sağlıklı saç folikülleri alınarak saç dökülmesinin olduğu alanlara transfer edilir.

Dökülmeyi yavaşlatmak ve yeni saç çıkışına sağlamak amacıyla mutlaka dermatoloğunuza başvurunuz.