Akne (Sivilce)

Akne nedir?

Akne (sivilce) dünyada en sık görülen cilt hastalıklarındandır. Akne hafif, orta veya şiddetli olabilir. Tüm ergenlerin %70-80 i akne sorunlarıyla karşılaşır. Bunların %10’u şiddetli olarak seyreder ve iyileştiğinde kalıcı izler bırakabilir.

Bulgular

Akne, genellikle vücudun yağlı bölgelerinde (yüz, sırt) gibi görülür ve kırmızı kabarıklıklar , siyah noktalar, ucu kapalı beyaz deri altı kistler ve irinli şişlikler şeklinde olabilir.

Akne (Sivilce) Neden Olur?

Akne, yağ bezi kanallarının tıkanmasıyla başlayan, hormonların, bakterilerin önemli rol oynadığı siyah noktalar, kırmızı veya iltihaplı sivilcelerle kendini gösteren ergenlikte başlayan bir deri hastalığıdır. Normalde yağ bezi kanallarında yerleşmiş bakteriler bu reaksiyonu şiddetlendirebilir. Yani tamamen bakterilere bağlı değildir bu nedenle yüzü sık yıkamak akne gelişimini engellemez. Sivilce maskesi de gözenekleri tıkayabildiği için, yeni bilimsel çalışmalarda eskisi kadar önerilmemektedir

Yağlı makyaj malzemeleri kullanılmadıkça, makyaj yapmak da akneyi arttırmaz. Fakat BB ve CC krem kullanmak kapatıcı makyaj ürünlerindense daha sağlıklıdır.

Nem ve aşırı terleme, gözeneklerin tıkanması sonucu akneyi arttırabilir. Bayanların adet döneminde akneler kötüleşebilir.

Akne (Sivilce) Tedavisi

Akne tedavisi

Akne tedavi edilmesi gereken bir durumdur. Özellikle iz bırakabilecek özellikte olan akneler erken dönemde tedavi edilmelidir. Ayrıca kişinin duygu durumunu da büyük ölçüde etkileyerek, sosyal ortamlarda güvensizlik gibi psikolojik problemler de yaratabilir. Bireyin eğitimini ve başarısını olumsuz etkileyebilir.

Dermatoloğunuz aknenin yaşam kalitenizi,  sosyal ve ruhsal durumunuzu ne kadar etkilediğini anlamaya çalışarak, akne şiddeti ve iz bırakma olasılığını göz önünde bulundurarak tedavinize karar verir. Tedavi hastadan hastaya farklılık gösterir.

Genel olarak;

Hafif aknede dışarıdan cilde sürülen topikal benzoil peroksit, tretionin, izotretinonin, azeleik asit, eritromisin, klindamisin, tetrasiklin, sodyum sülfasetamid ve diğer antibiyotikleri içeren kremler veya bunların bazılarının bileşimi kremler kullanılabilir. Herhangi bir akne kreminin etkili olup olmadığını belirlemek için 6 hafta süreyle düzenli kullanılması gerekmektedir. Kremlerin genel olarak en sık yan etkisi kızarıklık, yanma, batma gibi cilt reaksiyonlarıdır, bu durumda kreme ara verip, cilt normale döndüğünde gün aşırı sürmeye devam edebilirsiniz. Eğer cilt reaksiyonunuz şiddetli ise mutlaka dermatoloğunuza başvurunuz. Bu kremlere ek olarak cilt tipine uygun temizleyici kullanımı çok önemlidir.

İzotretinonin ve tretionin içeren kremler ilk iki hafta aknelerinizi arttırabilir, bu geçici bir durumdur, tedavinize devam ediniz; bu kremler güneş ışığında bozulduğu için mutlaka gece kullanılmalıdır. Azeleik asit, izotretinonin ve tretioinin içeren kremlerin kızarıklık, yanma hissi, pullanma gibi yan etkileri diğer kremlere göre daha fazladır. Bu kremlerin en konforlu kullanımı için gün aşırı kullanmaya başlamak, ince bir tabaka şeklinde sürmek, güneşli günlerde ek olarak gündüzleri güneş koruyucu krem kullanmak önerilir.

Orta şiddetli aknede, doksisiklin veya azitromisin içeren antibiyotikli haplar doktorunuz tarafından reçete edilebilir. Bu haplar cilt florasında yaşayan bakterilerin üremesine engel olarak iltihabi reaksiyonları baskılar, yukarıda bahsettiğimiz kremlerle birlikte kombinasyon tedavileri düzenlenebilir.

Doksisiklin içeren haplar, yemek borusunu tahriş edebileceği için mutlaka bol su ile ve dik oturur olarak ilaç içilmelidir. İlaç alındıktan sonra 30 dakika yatılmamalıdır. Güneşe karşı cildi hassaslaştırabileceği için,  güneş banyosu, solaryum ve uzun süreli güneş maruziyetinden kaçınılmalıdır. İlaç kullanıldığı süre boyunca alkol kullanılmamalıdır. Bu hapların iyileştirme etkileri, genellikle tedavinin 4. haftasından sonra belirgin hale gelir.

Şiddetli aknede, antibiyotikler veya izotretinoin içeren haplar kullanılabilir. İzotretinoin içeren ilaçlar yağ bezlerinin salgısını baskılar, böylece siyah ve beyaz noktaların oluşumunu engeller ve ortamdaki bakterilerin iltihabi reaksiyon yapmasını engeller.

İzotretinonin içeren hapları kullanırken nelere dikkat etmeliyim?

İzotretinoin içeren haplar teratojenik etkiye sahip ilaç kategorisindedir. Yani ilacın hamilelik sırasında kullanılması durumunda o hamilelikten doğacak bebeğin zarar görme ihtimali vardır. Bu nedenle tedaviden bir ay önce, tedavi boyunca ve tedaviden bir ay sonrasına kadar gebe kalınmamalıdır!!! Bunun dışındaki zamanlarda kalınan gebelik açısından risk oluşturmaz.

İzotretinoin içeren ilaçların kullanımı kısırlık yapmaz!! Bu tür yanlış söylemleri dikkate almayınız.

İzotretinoin içeren hapları kullanan hastalar, tedavi başında ve tedavi süresince dermatolog tarafından izlenmeli ve önerildiği zamanlarda kan testlerini yaptırmalıdır. Doktorunuza başvurmadan ilacınızı almayınız.

Kan yağlarında ve karaciğer enzimlerinde artış yapabildiği için, düzenli aralıklarla kan tahlilleri yapılır. Kan yağlarında ve karaciğer enzimlerindeki yükselmeler şimdiye kadar yapılan çalışmalarda kalıcı saptanmamıştır, ilacın kesilmesiyle geriler.

Kan bağışı yapılan kişinin gebe olma ihtimali de olduğu için, ilacın kullanıldığı süre ve 1 ay sonrasına kadar kan bağışı yapılmamalıdır.

Tedavi süresince alkol kullanılmamalıdır. Tetrasiklin grubu antibiyotikler ve A vitamini içeren ilaçlarla birlikte kullanılmamalıdır. Tedavi süresince dışarıdan kullanmanız gereken vitaminler dahil olmak üzere tüm ilaçları dermatoloğunuza danışmadan kullanmayınız!!

Eklem ve kaslarda ağrı görülebilir, doktorunuz gerekli gördüğü durumlarda ağrı kesici önerebilir.

İlacın kullanıldığı dönemde saç dökülmeleri olabilir, bu saç dökülmeleri genellikle kalıcı değildir, tedavinin ilerleyen dönemlerinde veya tedavi kesilince düzelir, endişe etmeyiniz.

Rutin muayeneler dışında beklenmeyen etkilerde mutlaka doktorunuza başvurunuz.

İzotretinonin içeren hapları kullanırken nasıl cilt bakımı yapmalıyım?

İzotretinoin içeren haplar yağ bezlerinin salgısını azalttığından ilaca bağlı deri kuruluğu ve özellikle dudak kuruluğu sorun olmaktadır. Bu etkiler ilacın kesilmesinden sonra düzelir. Tedavi süresince banyodan sonra tüm vücudu nemlendirmek, gün içinde belli aralıklarla dudak nemlendiricileri kullanmak, yüz nemlendiricileri kullanmak bu istenmeyen etkileri en aza indirir. Nemlendirici kullanmak yerine dudakları yalamak ve ıslatmak sorunu daha da arttırır, kuruluğu şiddetlendirir. Mukozalarda da kuruluk yapabildiği için burun kanaması ve göz kuruluğu görülebilir. Gözde yanma batma hissi, kızarıklık, akıntı varsa mutlaka göz doktoruna başvurunuz. Gözdeki kuruluk yapay göz yaşı damlaları kullanımıyla azaltılabilir.

Güneş banyosu, solaryum, aşırı güneşte kalmak önerilmez, çünkü hem cilt kuruluğunu arttırır hem ciltte kızarıklık gelişebilir. Güneş koruyucu krem kullanımı önerilir.

Cildi tahriş edebilecek evde uygulanan peelingler, tonikler önerilmez. Cildi tahriş etmeyecek makyaj uygulanabilir.

Lazer epilasyon, lazerle leke tedavisi, kimyasal peelingler tedavi boyunca ve altı ay sonrasına kadar yaptırılmamalıdır. Estetik ameliyatları tedavi boyunca ve 1 yıl sonrasına kadar yaptırılmamalıdır.

Tedavi Süresi Ne Kadardır?

Tedavi süresi hastaya göre değişmekle birlikte genellikle en az 4-6 aydır. İlacın erken bırakılması ve düşük dozlarda ilaç kullanımı nüks ihtimalini arttırır. Bu nedenle dermatoloğunuza danışmadan ilacı kesmeyiniz.

Akneleri azaltmak için deri bakım önerileri:

-Yüzünüzü günde 2 kez ve terledikten sonra yıkayın.

-Yüzünüze nazik bir temizleyiciyi parmak uçlarıyla uygulayın.

-Ovalamak akneleri kötüleştirebileceği için ovalamaktan kaçının.

-Yüzünüzü ılık su ile durulayın.

-Derinizin kendiliğinden iyileşmesine izin verin. Eğer aknelerle uğraşırsanız iyileşmeleri uzun süre alır ve iz bırakma riski artar.

-Güneşten ve bronzlaşmaktan kaçının.

-Eğer akneleriniz size sıkıntı veriyorsa, kullandığınız ürünler işe yaramıyorsa, akneleriniz iz ve koyu renk bırakarak iyileşiyorsa bir dermatoloğa başvurun.

Akne (sivilce), tedavi edilebilen bir cilt hastalığıdır.