Tırnak Mantarı 5.515 kere okundu.

Tırnak mantarı el ve ayak tırnaklarında ortaya çıkabilen, tırnağın şeklini bozan, bulaşıcı ve tedavisi zaman alan bir mantar enfeksiyonudur.

Sıklıkla ayak tırnaklarında ortaya çıkan tırnak mantarı tırnakların altında küçük beyaz, sarı, yeşil ya da siyah bir nokta olarak başlar. Tedavi edilmediği durumlarda tırnağın renginin tamamen değişmesine, şeklinin bozulmasına, kalınlaşmasına ve hatta ufalanmasına neden olur. Bu durum sağlık açısından bazı komplikasyonlara yol açabileceği gibi estetik açıdan da oldukça rahatsız edicidir.

Tırnak Mantarı Nedir?

tırnak mantarı nedirTırnak mantarı uzun süre devam edebilen, tırnağın tamamının rengini ve şeklini bozabilen ve tedavisi zor olan bir mantar enfeksiyonudur. Onikomikoz olarak da bilinmektedir.

El ve ayak tırnaklarında görülebilmektedir. Fakat sıklıkla ayak tırnaklarında ortaya çıkan bir enfeksiyondur. Bu enfeksiyon tırnakların uç kısmının hemen altında beyaz ya da sarı bir nokta olarak başlamaktadır.

Mantar enfeksiyonu tek bir tırnak ile sınırlı kalabileceği gibi birden fazla tırnağı da etkileyebilmektedir.

Tırnak Mantarı Nasıl Görülür?

Genellikle tırnağın üst dış yarısından başlayan, tırnak yatağından ayrışma, sıklıkla sarı-beyaz bazen yeşil veya siyah kirli renk değişikliği, tırnağın kalınlaşması, şekil bozukluğu gibi bulguların biri veya birkaçı görülür.

Tırnak mantarının belirtileri;

• Kalınlaşmış tırnak dokusu,
  • Beyaz, sarı ya da kahverengi renk değişikliği,
  • Tırnağın ufalanması,
  • Tırnakta düzensiz yapı,
  • Şekil bozukluğu,
  • Hafif koku.

Tırnak Mantarının Nedenleri

• Tırnak mantarına fungus adı verilen çeşitli organizmalar neden olmaktadır. Ayrıca maya ve küfler de mantar enfeksiyonuna neden olabilmektedir.
  • Yaşlı kişilerde görülme olasılığı daha fazladır.
  • Tırnağın sürekli nemli, ıslak bir ortama maruz kalması tırnak mantarı enfeksiyonunun başlıca oluşma nedenidir.
  • Ciltte ya da tırnakta ufak çaplı yaralanma,
  • Bağışıklık sistemi sorunları,
  • Dolaşım sistemi sorunları,
  • Bir yerden mantar enfeksiyonu kapma gibi nedenlerle de tırnak enfeksiyonu gelişebilmektedir.

Tırnak Mantarı Risk Faktörleri Nelerdir?

Tırnak mantarı gelişme riskini arttıran faktörle aşağıdaki gibidir;

• İleri yaş,
  • Mantar enfeksiyonu geçmişi,
  • Aşırı terleme,
  • Ortak kullanılan alanlarda çıplak ayakla yürümek,
  • Cilt ya da tırnak yaralanması,
  • Düşük bağışıklık sistemi.

Tırnak Mantarı Nasıl Bulaşır?

Bulaş yolu çevre kaynaklıdır, ortak alanlarda(havuz, hamam gibi) çıplak ayakla yere basmakla ve ortak kullanılan terlikler ve/veya ayakkabılar ile bulaşabilmektedir. Nemli ortam, enfeksiyonun şiddetini arttırır.

Tırnak Mantarı Nasıl Tedavi Edilir?

Mantar enfeksiyonunun tedavisi zor ve aynı zamanda uğraştırıcı olabilmektedir. Mantar tedavisine karar verilirken enfeksiyonun şiddeti göz önünde bulundurulur. Tırnak mantarının tedavisinde ilaç tedavisi ya da cerrahi müdahale yöntemleri kullanılmaktadır.

Dermatoloğunuz mantarın şiddetine göre terbinafin ya da azol içeren solüsyonlar/haplar reçetelendirilebilmektedir. Doktorunuzun önerdiği tedaviye ek olarak el ve ayak hijyenine mutlaka özen gösterilmelidir.

Tırnak mantarının tedavisinde;

• Oral antifungal ilaçlar,
  • İlaçlı oje,
  • İlaçlı tırnak kremi kullanılmaktadır.

Tırnak mantarı tedavisinde sıklıkla oral antifungal ilaçlar tercih edilmektedir. Çünkü enfeksiyonu topikal ilaçlardan daha hızlı bir şekilde temizler.

Tırnak Mantarından Korunmak İçin Nelere Dikkat Edilmeli?

• Ayağınızı yıkadıktan sonra, özellikle parmak aralarınızı çok iyi kurulayın.
  • Özellikle yazın, sıkı ayakkabı ve çorap giymeyin. Sandalet vb. yazın sıcak havalar için en uygun seçenektir.
  • Ayaklarınızı terleten kapalı ayakkabıları tercih etmeyin.
  • Teri emebilecek pamuk çoraplar tercih edin ve günlük olarak veya ıslaklık hissettiğinizde çoraplarınızı değiştirin.
  • Yazın ayaklarınızı ve aynı zamanda ayakkabılarınızı mantara karşı etkili pudralarla pudralayın.
  • Ellerinizi ve ayaklarınızı düzenli olarak yıkayın.
  • Tırnaklarınızı düz bir şekilde kesin.
  • Ortak alanlarda çıplak ayakla gezmemeye dikkat edin.
  • Ortak tırnak makası, törpü gibi aletleri kullanmayın. Kendinize özel olan ürünleri kullanın.