Sivilce tedavisi yöntemleri nelerdir?

Sivilce Tedavisi Yöntemleri Nelerdir?

Ara sıra görülen sivilceler kapatılabilir. Kullanılan kremleri ve kozmetikler su bazlı olmalıdır. Sivilce tedavisi yöntemlerine başvurmak daha iyi bir öneridir.

En iyi tedaviler sebum üretimini engeller, bakteriyel büyümeyi sınırlar ve gözenekleri açmasını sağlar. Pek çok tedavinin yan etkileri olabileceği için hasta yeni bir tedavi denerken dikkatli davranmalıdır.

Sizi mutsuz eden, özsaygınızı azaltan, iz bırakan veya inatçı geçmeyen sivilceleriniz varsa  dermatoloğa başvurunuz.

Reçetesiz kullanılabilen tedaviler

Sabun ve su. Yüzün sabun ve su ile günde en fazla iki kez nazikçe temizlenmesi aknelerin azalmasında yardımcı olabilir. Bununla birlikte, halihazırda olan sivilceleri temizlemez. Agresif fırçalama cildi yaralayabilir ve diğer cilt problemlerine neden olabilir.

Temizleyiciler. Akne tedavisi için birçok temizleyici ve sabun vardır. Genellikle benzoil peroksit, glikolik asit, salisilik asit veya kükürt içerir.

Benzoil peroksit. Hafif sivilceler için benzoil peroksit içeren reçetesiz bir ilaçla tedaviyi deneyebilirsiniz veya doktorunuz size bu ilaçları önerebilir. Bu bileşiğin akne ile ilişkili bakterileri yok ederek işe yaradığına inanılıyor.

Salisilik asit. Deride salisilik asit, hücrelerin anormal dökülmesini düzeltmeye yardımcı olur. Hafif sivilcerde lezyonları gidermek ve önlemek için gözenekleri temizlemeye yardımcı olur. Sebum üretimi üzerinde herhangi bir etkisi yoktur ve bakterileri öldürmez. Benzoil peroksit gibi sürekli olarak kullanılmalıdır, çünkü kullanmayı bıraktığınızda etkileri durur – gözenekler tıkanır ve sivilce geri gelir.

Kükürt. Alkol ve salisilik asit gibi diğer maddelerle birlikte, akne ilacının bir bileşenidir. Hoş olmayan kokusu nedeniyle genellikle tek başına kullanılmaz. Kükürt nasıl etki ettiği belli değil ancak çoğu durumda faydası vardır.

Topikal retinol jel. Retinol, sivilcelerin oluşmasını engellemek için çalışır. Hücrelerin büyümesini etkiler ve şişlik ve inflamasyonu azaltır. Sivilcelerniz daha iyi hale gelmeden önce kötüleşebilir, çünkü bu ilaç cildinizin altında zaten oluşmaya başlayan sivilceleri etkileyecektir. Sürekli kullanılmalıdır ve sonuç alınması 8-12 haftayı bulabilir.

Alkol ve aseton. Alkol hafif bir anti-bakteriyel maddedir ve aseton cildin yüzeyindeki yağları uzaklaştırır. Bu ajanlar cildi kurutur, akne üzerinde çok az etkileri vardır ve genellikle dermatologlar tarafından önerilmemektedir.

Bitkisel, organik ve “doğal” ilaçlar. Akne tedavisi veya önlenmesi için pazarlanan birçok bitkisel, organik ve doğal ürün vardır. Bu ajanların etkinliği kanıtlanmamıştır ve çok da yararlı değillerdir.

Sivilce Tedavisi için Reçete Edilen Yöntemler

Antibiyotikler. Antibiyotikler cildin yüzeyine (topikal) uygulanabilir veya ağızdan alınabilir (sistemik). Akneye sebep olan bakterileri temizleyerek ve iltihaplanmayı azaltarak çalışırlar. Sivilce tedavisi için kullanılabilir. Sistemik antibiyotikler vücutta ve yağ bezlerine dolaşırken, topikal antibiyotikler deriye nüfuz etme ve daha derine yerleşmiş akneyi etkileme konsunda konusunda yetersizdir.

Topikal klindamisin ve eritromisin, aynı zamanda anti-inflamatuar etkileri olan ve bir çok bakterilere karşı etkili olan antibiyotiklerdir. Bunlar daima benzoil peroksit veya topikal bir retinoid ile kombine edilmeli ve direk deriye uygulanmalıdır. Ağız yoluyla alınabilen eritromisin de mevcuttur, ancak etkilerine karşı direnç gelişebileceği için sınırlı kullanılmaldır.

Sıklıkla kullanılan diğer oral antibiyotikler, doksisiklin ve tetrasiklindir ve oldukça etkilidirler. Antibiyotikler sıklıkla foliküllere etki eden diğer ilaçlarla birlikte kullanılır.

Retinoidler veya vitamin A türevleri. Bu ilaçlar topikal veya oral ilaçlar olarak mevcuttur. Cildi yenileyerek orta ve şiddetli sivilceleri temizler. Benzoil peroksit ve oral antibiyotikler gibi diğer akne ürünleriyle kombinasyon halinde kullanılabilir. Topikal retinoidlerin oral retinoidler gibi ciddi yan etkileri yoktur; yinede hamile veya emziren kadınların kullanması önerilmez. Topikal retinoidler deride kızarıklık, kuruluk ve kaşıntı gibi yan etkiler oluştururlar.

Şiddetli kistik akne için, izotretinoin en etkili tedavidir. Bu ilaç, sivilcenin tüm nedenlerine müdahale eden tek ilaçtır. Diğer tedavilere cevap vermeyen şiddetli akneleri tedavi eder. Ancak yan etkileri olabilir. ASLA hamile olan veya korunmayan kadınlar tarafından alınmamalıdır. Ayrıca, emizren anneler tarafından da kullanılmamalıdır. Diğer yan etkiler ciltte ve dudaklara kuruma, kas ve eklem ağrısı, baş ağrısı, trigliserit seviyelerinin yükselmesi ve nadiren saç incelmedir. Çoğu kişi bu ilaçları kullanırken, yan etkiler tolere edebilir ve akne gerilemeden önce tedaviyi bırakmamalıdır.

Doğum kontrol ilaçları. Doğum kontrol hapları, erkeklerde bulunan hormonların (testosteron gibi) akne üzerindeki etkisine karşı koyan kadın hormonları içerir. Bunların kullanımı kısıtlıdır. Akne üzerindeki faydaları üç dört ayda ortaya çıkar. Mide bulantısı, kilo artışı, ciltte lekelenme, meme hassasiyeti ve kan pıhtılaşması gibi yan etkileri vardır.

Akne skarlarının tedavisi

Bazı yetişkinlerde akne izleri vardır. Bazı hafif cerrahi işlemler akne izlerini iyileştirir. Bunlar dermabrazyon, çeşitli lazer türleri, dolgu maddeleri ve kimyasal peelinglerdir. Bu işlemler izleirn olduğu yüzeyi kaldırır ve kusursuz cilt katmanlarını ortaya çıkarır. Dermatologlar, siyah noktaları ve sivilceleri azaltmak için ara sıra glikolik asit ve diğer kimyasal peelingleri kullanırlar. Mikro dermabrazyon akne üzerinde çok az etkiye sahiptir, ancak lazerlerle kombine olarak etkilidir.

Sivilce Oluşumunu Nasıl Önleyebilirim?

Sivilce tedavisi aşamasına gelmeden önce sivilceyi önlemek için öğrenmemiz gereken hususlar da vardır. Akne, dalgalanan hormon seviyeleri ve genetik bağlantıları olduğu için, bir çok doktor bunu önlemek için bir yol olmadığını düşünür. İyi hijyen ya da diyet aknenin artmasını engellemez. Tedaviler akneleri kontrol altına alabilir ve sonraki artışları en aza indirebilir. Uygun bir cilt bakımı, özellikle ergenlik çağında önerilir. Temel bakım  günlük banyo veya duşu, yüzü ve elleri kokusuz ve hafif bir antibakteriyal sabun ile ykamayı içerir.

Akne artışını önlemeye yönelik ipuçları:

• Yeni lezyonların oluşma olasılığını azaltmak ve cilt tahrişini en aza indirmek için komedojenik olmayan ve hassas cilt ürünleri kullanın.
  • Günde iki kez hafif bir temizleyici kullanın.
  • Parçacıklar içeren veya tanecikli dokuya sahip olan temizleyicilerden kaçının. Bu ürünler cildi tahriş edebilir ve aknede artışa neden olabilir.
  • Komedojenik olmayan nemlendirici ve güneşten koruyucu günlük düzenli kullanın.
  • Komedojenik olmayan makyaj ürünleri kullanın.
  • Sivilceleri sıkmaktan veya patlatmaktan kaçının. Bu ize ve cilt enfeksiyonlarına yol açabilir.