Siğil (Verrü, HPV enfeksiyonu) 6.639 kere okundu.

Siğil, Human Papilloma Virüs (HPV) olarak bilinen belirli bir virüs grubundan kaynaklanan iyi huylu cilt oluşumlarıdır.

Derinin virüsler nedeniyle etkilenmesinin bir sonucu olarak ortaya çıkan siğil HPV ailesinin bir üyesidir. Genellikle deri rengindedir ve dokunmayla dolgunluk hissi vermektedir. Çoğunlukla ağrısızdır. Ancak bazen siyah, düz, yumuşak veya ağrılı olabilirler.

Siğil Bulguları Nelerdir?

Aşağıda sıralandığı gibi, birkaç çeşit farklı görünümde siğil mevcuttur:

●       Genel Siğiller: Genellikle tırnak çevrelerinde, parmaklarda ve elde görülmekle birlikte vücudun her yerinde görülebilmektedir. Deri bütünlüğünün bozulduğu alanlardan (tırnak çevresinin yenmesi gibi) enfeksiyonun bulaşı çok daha kolaydır.

●       Ayak Siğilleri: Genellikle ayak tabanında yerleşmektedir. Basınç nedeniyle kabarıklık pek izlenmemektedir. Siyah noktacıklar şeklinde görülmektedir.. Ayakta siğil genellikle ağrıya neden olmaktadır.

●       Düz Siğiller: Yüzeyleri düzdür ve genellikle küçüktür. Çocukların yüzünde daha sık meydana gelmektedir.

●       Genital Siğiller (Kondilom): Erkeklerde en sık olarak penis, çevresi ve torbalarda; kadınlarda vajina, vulva ve rahim ağzında görülebilmektedir. Aynı zamanda her iki cinsiyette de kasıklarda, anüs çevresi veya rektum içinde, nadir olarak ağız içinde veya boğazda yerleşebilirler.

Genital siğiller yetişkinlerde çok yaygın bir sağlık sorunu haline gelmiştir. Küçük ve düz olabileceği gibi; çok sayıda, büyük, pürüzlü yüzeyli veya karnabahar görünümünde de olabilmektedir. Bunlar diğer siğiller gibi sert ve kabuklu değildir. Genital siğillerin bazı tipleri rahim ağzı kanseri, anal bölge kanseri, çok nadir olarak da penis kanseri ve ağız kanseri ile ilişkisi saptanmıştır. Bu nedenle genital siğillerin tanı, tedavi ve izlemi çok önemlidir.

Siğil Nedenleri Nelerdir?

Siğiller genellikle insandan insana, bazen de ortak eşyalardan dolaylı yolla bulaşmaktadır. İlk temas sonrası siğilin oluşması haftalar veya aylar sonra olabilir. Siğil gelişimi kişinin vücut direncine bağlıdır. Çocuklarda vücut direnci erişkinlere göre daha düşük olduğu için daha sık bulaşır. HPV virüsü ile tekrarlayan karşılaşmalarda ve derinin bütünlüğünün bozulduğu durumlarda daha kolay bulaşmaktadır.

●       Sebebi net olarak aydınlatılamamakla birlikte, sigara içenlerde genital siğillerin daha sık görüldüğü saptanmıştır.

●       Bağışıklık sistemi zayıf olan hastalarda, kemoterapi veya organ nakli olmuş hastalarda ve AIDS hastalarında siğil, normal popülasyona göre çok daha sıktır.

●       Genital siğilin bulaştırıcılık riski diğer siğillere göre daha yüksektir. Genellikle cinsel yolla bulaşmaktadır. Bunun dışında genital bölgeye temas veya doğum sırasında anneden çocuğa da bulaş mümkündür.

Unutmayınız; bir kişide genital siğil olmadığı halde HPV enfeksiyonu olabilir. Enfekte kişiyle cinsel ilişkiden veya cinsel temastan sonra siğillerin oluşumu haftalar hatta aylar sürebilir.

Siğiller Nasıl Tedavi Edilir?

Çocuklardaki siğiller tedavisiz bir şekilde aylar veya yıllar içinde geçebilmektedir. Bu tedavi yöntemine “bekle, gör”  adı verilmektedir. Ancak, siğillerin çok yayıldığı durumlarda; özellikle ağrı veya rahatsızlık hissi varsa doktorunuz uygun gördüğü takdirde çocuklarda da tedavi uygulanabilmektedir.

●       Yetişkinlerdeki siğillerin kendiliğinden kaybolması, çocuklara göre daha zordur. Bu nedenle erişkinlerdeki siğillerin birçoğu; özellikle itici görüntüsü olan veya ağrı gibi şikayetlere neden olanlar tedavi edilmektedir. Bu siğiller kansere dönüşmezler.

●       Genital siğil tedavisinde ise durum daha farklıdır. Mutlaka tedavi edilmelidirler. Çünkü hastanın cinsel partnerine bulaşabilmektedir. Ayrıca bazı tipleri ileride kansere dönüşebilmektedir. Özellikle kadın hastalarda vajinadaki siğillere rahim ağzında HPV enfeksiyonu eşlik etme riski vardır. Bu enfeksiyonun kansere dönüşme ihtimali olduğu için rutin aralıklarla PAP-smear sürüntü testi çok önemlidir.

●       Her iki cinsiyette de anal bölge siğillerinde doktorunuzun gerekli gördüğü durumlarda anoskopi ve rektoskopi gibi ileri araştırma yöntemleri uygulanması gerekebilir. Genital bölgedeki siğillerde mutlaka doktorunuza başvumalısınız.

Tedavi Yöntemleri

●       Genel siğiller; çocuklarda “bekle, gör” şeması ile takip edilebilmektedir. Sayıca artıyorsa, ağrılıysa veya çocuğu huzursuz ediyorsa halk arasında "siğil ilacı" olarak bilinen salisilik asitli solüsyonlarla tedavi edilebilmektedir. Ebeveynler tarafından uygulanabilir veya kişi kendine uygulayabilir. Sonuç alınana kadar tedaviye 1-2 ay devam edilmelidir.

●       Yetişkinler ve yaşı büyük çocuklarda genel olarak kriyoterapi (dondurma) tercih edilmektedir. Bu tedavi, uygulanırken (ortalama 15-30 sn) hafif ağrıya neden olabilmekte ve beraberinde az miktarda iz bırakabilmektedir. 1 veya 3 haftalık aralıklarla süren tedaviler gerekmektedir.

●       Elektrocerrahi (koter, yakma) tedavisi bir diğer alternatiftir. Lokal olarak bölge uyuşturulduktan sonra uygulanır. İz kalma ihtimali bazı durumlarda daha fazladır. Bu nedenle uygun yerleşim yerlerindeki siğillere uygulanır.

●       Ayak tabanındaki siğillerin tedavileri arasında salisilik asitli solüsyonlar, kriyoterapi, elektrocerrahi veya lazer cerrahi yer almaktadır.

●       Düz siğillerin tedavisinde yukarıda belirtilen tedaviler uygulanabilmektedir. Fakat yüzde ve çok sayıda düz siğil varsa, iz kalmaması için daha çok kimyasal peelingler, tretinoin içeren kremler ve salisilik asitli solüsyonlar önerilmektedir.

●       Bunun dışında siğil tedavisinde enjeksiyon veya lazer gibi daha nadir kullanılan yöntemler mevcuttur. Konu ile ilgili detaylı bilgi için doktorunuza başvurabilirsiniz.

●       Genital siğiller, muhtemelen tedavisi en zor olanlardır. Genellikle birden çok defa doktor ziyaretine ihtiyaç duyar. Genel siğillerin tedavisinde kullanılan, eczanelerde satılan asitli siğil ilaçları genital siğil tedavisinde kullanılmamaktadır! Tedavi için mutlaka doktorunuza başvurmalısınız.

●       Genital siğillerin tedavisi için podofilin içeren solüsyonlar reçete edilebilmektedir. Podofilin, siğillere sürülerek siğilin zaman içinde yok olmasını sağlar. Özensiz ve takipsiz kullanıldığında yaralar açabilmektedir. Böyle durumlarda mutlaka doktorunuza başvurmalısınız.

●       Diğer bir tedavi yöntemi imiquimod içeren kremlerin siğilli bölgelere sürülmesidir. Bu kremler, evde hastanın kendi uygulayabilmesi ve ağrısız olması açısından uygun durumlarda tercih edilebilmektedir. 16 haftaya kadar kullanılabilmektedir. İmiquimod içeren kremler kullanırken, krem uygulanan bölge veya çevresinde bazen kızarıklık, sulanma, yanma hissi oluşabilir. Böyle durumlarda kreme ara vermeli ve doktorunuza başvurmalısınız.

●       Sürme tedaviler dışında, periyodik olarak (1-3 haftada bir) kriyoterapi (dondurma) veya elektrokoterizasyon (yakma) yapılabilir.

●       Çok büyük genital siğillerde cerrahi yöntem uygulanabilmektedir.

Siğil tedavisinde reçete edilmeden kullanılabilen ilaçlar mevcuttur. Ancak sizin siğil olarak gördüğünüz durum farklı bir cilt hastalığı olabilir. Asitli ilaçların kullanımı da bu hastalığın bulgularının ortadan kalkmasına neden olabilmektedir. Bu nedenle tanının doğru konulması veya tedavinin doğru uygulanması açısından dermatoloğunuza danışmalısınız.

Birçok insan siğilin kaybolmasında geleneksel yöntemlerin etkili olduğunu düşünmektedir. Özellikle çocuklarda zamanla siğiller geçebildiği için bunların geleneksel yöntemlere mi yoksa hastalığın doğal sürecine mi bağlı olduğunun ayrımı yapılamaz. Hızla sayıları artan siğillerde, ağrı veya hassasiyet gibi bulguları olan siğillerde ve genital siğillerde ilk olarak doktora başvurulmalıdır.

Bazen siğil iyileştikten sonra çevresinde yeni siğiller çıkabilmektedir. Bu durum siğillerin tedavi edilmeden önce veya tedavi edilirken çevre dokuya HPV virüsünü saçmış olmasına bağlı olarak oluşmaktadır. Bu durumlarda doktorunuza başvurunuz.

Genital siğillerin tedavisi çok zor olabilmektedir. Tedavinin aylar boyunca sürmesi gerekebilmektedir. Ne yazık ki çoklu tedaviler bile bazen başarıyı garanti edememektedir. Bu nedenle genital siğillerden korunmak için aşağıdaki önlemleri almak önemlidir:

●       Cinsel ilişkide kondom kullanımı (Siğillerden %100 koruma sağlamaz. Siğil ile temas edilen bölgeden enfeksiyon kapılabilmektedir.)

●       Cinsel partner sayısını azaltmak (Cinsel partner sayısı arttıkça HPV ile enfekte olma riski artmaktadır.)

●       Sigarayı bırakmak

●       HPV aşısı (9-26 yaş arasında yapılmaktadır. Doktorunuzdan bilgi alabilirsiniz.)

Genital siğili olan hastanın cinsel partneri de doktor tarafından muayene edilmelidir.