Siğil (Verrü, HPV enfeksiyonu)

Siğil, derinin virüsler nedeniyle etkilenmesi sonucu oluşur.

• Siğile neden olan virüsler “human papilloma virüs (HPV)” ailesinin bir üyesidir.
  • Siğiller genellikle deri renginde ve dokunmayla dolgunluk hissi verir, genellikle ağrısızdır. Ancak; bazen siyah, düz, yumuşak veya ağrılı olabilirler.

Bulgular

Aşağıda sıralandığı gibi, birkaç çeşit farklı görünümde siğil mevcuttur.

• Genel siğiller
  • Ayak siğilleri
  • Düz siğiller
  • Genital siğiller (kondilom)

Genel Siğiller: Genellikle tırnak çevrelerinde, parmaklarda ve elde görülmekle birlikte vücudun her yerinde görülebilir. Deri bütünlüğünün bozulduğu alanlardan enfeksiyonun bulaşı daha kolaydır (tırnak çevresinin yenmesi gibi).

Ayak Siğilleri: Genellikle ayak tabanında yerleşir, basınç nedeniyle kabarıklık pek izlenmez. Siyah noktacıklar şeklinde görülür. Ayakta siğil genellikle ağrı yapar.

Düz Siğiller: Yüzeyleri düzdür, genellikle küçüktür. Çocuklarda yüzde sıktır.

Genital Siğiller (Kondilom) Erkeklerde en sık olarak penis ve çevresi ve torbalarda, kadınlarda vajina, vulva ve rahim ağzında, her iki cinsiyette de kasıklarda, anüs çevresi veya rektum içinde, nadir olarak ağız içinde veya boğazda yerleşebilirler.

Genital siğiller yetişkinlerde çok yaygın bir sağlık sorunu haline gelmiştir. Genital siğiller küçük ve düz olabileceği gibi, çok sayıda, büyük, pürüzlü yüzeyli veya karnıbahar görünümünde de olabilir. Bunlar diğer siğiller gibi sert ve kabuklu değildir. Genital siğillerin bazı tipleri rahim ağzı kanseri, anal bölge kanseri, çok nadir olarak da penis kanseri ve ağız kanseri ile ilişkili saptanmıştır. Bu nedenle genital siğillerin tanı, tedavi ve izlemi çok önemlidir.

Sebepler

Siğil neden çıkar? Siğil nasıl geçer?

• Siğiller, genellikle insandan insana, bazen de ortak eşyalardan dolaylı yolla bulaşabilir. Siğille ilk temas sonrası, siğilin oluşması haftalar veya aylar sonra olabilir. Siğil gelişimi kişinin vücut direncine bağlıdır. Çocuklarda vücut direnci erişkinlere göre daha düşük olduğu için, daha sık bulaşır. HPV virüsü ile tekrarlayan karşılaşmalarda ve derinin bütünlüğünün bozulduğu durumlarda daha kolay bulaşır.
  • Sebebi net olarak aydınlatılamamakla birlikte, sigara içenlerde genital siğillerin daha sık görüldüğü saptanmıştır.
  • Bağışıklık sistemi zayıf olan hastalarda, kemoterapi veya organ nakli olmuş hastalarda ve AIDS hastalarında siğil, normal popülasyona göre çok sıktır.
  • Genital siğilin bulaştırıcılık riski diğer siğillere göre daha yüksektir. Genital siğiller genellikle cinsel yolla bulaşır, bunun dışında genital bölgeye temas veya doğum sırasında anneden çocuğa da bulaş olabilir. Cinsel partnerlere bulaşı önlemek önemlidir.

Unutmayınız, bir kişide, genital siğil olmadığı halde HPV enfeksiyonu olabilir. Enfekte kişiyle cinsel ilişkiden veya cinsel temastan sonra siğillerin oluşumu haftalar hatta aylar sonra olabilir.

Siğil Nasıl Tedavi Edilir

• Çocuklardaki siğiller, tedavisiz aylar veya yıllar içinde geçebilmektedir. Bu tedavi yöntemine “bekle, gör”  denilmektedir. Ancak; siğillerin çok yayıldığı durumlarda, özellikle ağrı veya rahatsızlık hissi varsa, doktorunuz uygun gördüğü takdirde çocuklarda da tedavi uygulanabilir.
  • Yetişkinlerdeki siğillerin kendiliğinden kaybolması, çocuklara göre daha zordur. Bu nedenle erişkinlerdeki siğillerin birçoğu, özellikle itici görüntüsü olan veya ağrı gibi şikayetlere neden olanlar tedavi edilir. Bu siğiller kansere dönüşmezler.
  • Genital siğil tedavisinde ise durum daha farklıdır, mutlaka tedavi edilmelidir. Çünkü hastanın cinsel partnerine bulaşabilir ve bazı tipleri ileride kansere dönüşebilir. Özellikle kadın hastalarda vajinada siğillere, rahim ağzında da HPV enfeksiyonu eşlik etme riski vardır ve bu enfeksiyonun kansere dönüşme ihtimali olduğu için, rutin aralıklarla PAP-smear sürüntü testi çok önemlidir.
  • Her iki cinsiyette de anal bölge siğillerinde, doktorunuzun gerekli gördüğü durumlarda anoskopi ve rektoskopi gibi ileri araştırma yöntemleri uygulanması gerekebilir. Genital bölgede siğillerde mutlaka doktorunuza başvurunuz.

Siğil tedavisi yöntemleri

• Siğillerin birden çok tedavi yöntemi vardır. Doktorunuz size uygun olan tedaviyi belirleyecektir.
  • Genel siğiller; çocuklarda “bekle, gör” şeması ile takip edilebilir; sayıca artıyorsa, ağrılıysa veya çocuğu huzursuz ediyorsa halk arasında “siğil ilacı” olarak bilinen salisilik asitli solüsyonlarla tedavi edilebilir. Ebeveynler tarafından uygulanabilir veya kişi kendine uygulayabilir, sonuç alınana kadar tedaviye 1-2 ay devam edilebilir.
  • Yetişkinler ve yaşı büyük çocuklarda genel olarak kriyoterapi (dondurma) tercih edilmektedir. Bu tedavi, uygulanırken (ortalama 15-30sn) hafif ağrı olabilmekte ve beraberinde az miktarda iz bırakabilmektedir. 1 veya 3 haftalık aralıklarla süren tedaviler gerekmektedir.
  • Elektocerrahi (koter, yakma) bir diğer alternatiftir. Lokal olarak bölge uyuşturulduktan sonra uygulanır. İz kalma ihtimali bazı durumlarda daha fazla olabilmektedir, bu nedenle belli durumlarda uygun yerleşim yerlerindeki siğillere uygulanır.
  • Ayak tabanındaki siğillerin tedavileri arasında salisilik asitli solüsyonlar, kriyoterapi, elektrocerrahi veya lazer cerrahi yer almaktadır.
  • Düz siğillerin tedavisinde yukarıda belirtilen tedaviler uygulanabilir fakat yüzde ve çok sayıda düz siğil varsa, iz kalmaması için daha çok kimyasal peelingler, tretinoin içeren kremler ve salisilik asitli solüsyonlar önerilir.
  • Bunun dışında siğillere enjeksiyon veya lazer gibi daha nadir kullanılan yöntemler mevcuttur, doktorunuzdan bilgi alınız.
  • Genital siğiller, muhtemelen tedavisi en zor olanlardır, genellikle birden çok defa doktor vizitine ihtiyaç duyar. Genel siğillerin tedavisinde kullanılan eczanelerde satılan asitli siğil ilaçları, genital siğil tedavisinde kullanılmamaktadır! Tedavi için doktorunuza başvurunuz.
  • Genital siğillerin tedavisi için, podofilin içeren solüsyonlar reçete edilebilir, podofilin siğillere sürülerek, siğilin zaman içinde yok olmasını sağlar. Özensiz ve takipsiz kullanıldığında yaralar açabilir böyle durumlarda mutlaka doktorunuza başvurunuz.
  • Diğer bir tedavi yöntemi imiqiumod içeren kremlerin siğilli bölgelere sürülmesidir. Bu kremler evde hastanın kendi uygulayabilmesi ve ağrısız olması açısından uygun durumlarda tercih edilebilir. 16 haftaya kadar kullanılabilir. İmiquimod içeren kremler kullanırken, krem uygulanan bölge veya çevresinde bazen, kızarıklık, sulanma, yanma hissi oluşabilir böyle durumlarda kreme ara vermeli, doktorunuza başvurmalısınız.
  • Sürme tedaviler dışında; periyodik olarak (1-3 haftada bir) kriyoterapi (dondurma) veya elektrokoterizasyon (yakma) yapılabilir.
  • Çok büyük genital siğillerde cerrahi uygulanabilir bir seçenektir.

Siğil tedavisinde reçete edilmeden kullanılabilen ilaçlar mevcuttur. Ancak; sizin siğil olarak gördüğünüz durum farklı bir cilt hastalığı olabilir ve asitli ilaçların kullanımı bu hastalığın bulgularının ortadan kalkmasına neden olabilir. Tanı veya tedavinin doğru uygulanması açısından dermatoloğunuza danışmalısınız.

Birçok insan siğilin kaybolmasında geleneksel yöntemlerin etkili olduğunu düşünmektedir. Özellikle çocuklarda; zamanla siğiller geçebildiği için, bunların geleneksel yöntemlere mi yoksa hastalığın doğal sürecine mi bağlı olduğunun ayrımı yapılamaz. Hızla sayıları artan siğillerde, ağrı, hassasiyet gibi bulguları olan siğillerde ve genital siğillerde ilk olarak doktora başvurulmalıdır.

Bazen siğil iyileştikten sonra çevresinde yeni siğiller çıkabilmektedir. Bu durum siğillerin tedavi edilmeden önce veya tedavi edilirken çevre dokuya HPV virüsünü saçmış olmasına bağlı oluşur. Bu durumlarda doktorunuza başvurunuz.

Genital siğillerin tedavisi çok zor olabilmektedir. Tedavinin aylar boyunca sürmesi gerekebilmektedir. Ne yazık ki; çoklu tedaviler bile bazen başarıyı garanti edememektedir. Bu nedenle genital siğillerden korunmak için aşağıdaki önlemleri almak önemlidir:

• Cinsel ilişkide kondom kullanımı (Siğillerden %100 koruma sağlamaz, siğil ile temas edilen bölgeden enfeksiyon kapılabilir)
  • Cinsel partner sayısını azaltmak (Cinsel partner sayısı arttıkça HPV ile enfekte olma riski artar)
  • Sigarayı bırakmak
  • HPV aşısı (9-26 yaş arasında yapılır, doktorunuzdan bilgi alınız)

Genital siğili olan hastanın cinsel partneri de doktor tarafından muayene edilmelidir.