Rozasea (Gül Hastalığı, Yüz Kızarıklığı)

Rozasea, gül hastalığı; yüzde belirgin kızarıklığa ve bazen kalıcı şekil değişikliğine neden olarak kişinin yaşam kalitesini etkileyen, derinin sık görülen bir hastalığıdır.

Rozase (Gül Hastalığı) Bulgular

Gül hastalığında yüzde geçici ve bazen kalıcı kızarıklık, yanma, batma, ateş basması, kırmızı kabarıklıklar, sivilceler, damar genişlemeleri ve kuruluk görülebilir.

Hastaların yarısında göz tutulumu meydana gelebilir. Gözde kızarıklık, batma, yanma, sızlama, kuruluk ve bulanık görme şikayetleri oluşabilir. Bu şikayetlerden herhangi birisine sahipseniz dermatoloğunuza başvurun.

Rozasea kızarıklıktan daha fazlasına neden olabilir. Rozasea’nin dört alt türü olup, çeşitli belirti ve bulguları vardır.

• Eritematoljentazik rozase: Kızarıklık, kızarma, kılcal damarlarda belirginleşme
  • Papülopüstüler rozase: Kızarıklık, ödem ve akne benzeri kabarıklıklar
  • Fimatöz rozase: Deri kalınlaşır ve pütürlü bir dokusu vardır.
  • Oküler rozase: Gözler kırmızı ve tahriş olmuştur, gözkapakları şişebilir ve arpacık varmış gibi görünebilir.

Rozasea (Gül Hastalığı) Neden olur?

Kesin nedeni tam bilinmemekle birlikte genetik faktörler, bağışıklık sisteminin durumu, Demodex folliculorum gibi yüzde yaşayan akarlar, ultraviyole ışık(UV), deri bariyerinin bozulması ve çeşitli çevresel faktörler rozasede etkili olabilir.

Genellikle orta yaş ve üzerindeki kadınlarda oluşur. Açık tenli ve renkli gözlü kişilerde daha sık görülür.

Ara ara alevlenmelerle seyredebilen ve aylar hatta yıllar boyunca sürebilen bir hastalıktır.

Rozasea (Gül Hastalığı) Nasıl Tedavi Edilir?

Rozasea için en sık sodyum sülfasetamid, azelaik asit ve metronidazol içeren topikal (sürme) tedaviler kullanılır.  Bazı durumlarda doktorunuz hastalıkla ilişkili olabilecek Demodeks akarlarına yönelik permetrin tedavisi verebilir. Daha şiddetli hastalıkta ağızdan hap tedavisi de kullanılabilir. Dermatoloğunuz hastalığınızın şiddetine göre sizin için en uygun tedaviyi düzenleyecektir.

Gül hastalığın iyilik halinin devamı ve semptomların hafifletilmesinde uygun deri bakımı önemli rol oynar. Rozasede uygun nemlendiriciler bozulmuş deri bariyerini onarmaya yardımcı olur. Hafif temizleyici, nemlendirici ve güneş korumasından oluşan deri bakımı cildin nemini ve deri duyarlılığını düzeltir. Parfümlü güneş koruyucular, alkol ve aseton içeren temizleyiciler, glikolik asit içeren nemlendiriciler ve tonikler hastalığı alevlendirebildiği için bunlardan uzak durulmalıdır.

Bazı durumlarda rozasea hastalığının şiddeti artar, tetikleyici durumlardan kaçınılması gereklidir. Rozaseyi şiddetlendiren durumlar şunlardır:

• Güneş maruziyeti
  • Sıcak hava, banyo ve buhar maruziyeti
  • Alkol kullanımı
  • Sıcak içeceklerin sık tüketilmesi
  • Baharatlı yiyeceklerin tüketilmesi
  • Yüksek nemli ortamda bulunmak
  • Kortizonlu kremlerin uzun süre kontrolsüz kullanımı