Dishidroz, dishidrotik egzema, pomfoliks

Dishidroz nedir?
Dishidroz en sık olarak ellerde ve ayaklarda içi sıvı dolu küçük kabarcıkların (veziküller) görüldüğü bir cilt rahatsızlığıdır. Genellikle bu kabarıklıklar şiddetli kaşıntıya sebep olur. Ortalama 1 ay sürer, dermatologlar tarafından kolaylıkla muayene ile tanınır. Nadiren ağrılı olabilir. Genellikle tedavisinde steroidli kremler (1 aydan uzun kullanılmamalıdır), pansumanlar çok şiddetliyse nadiren steroidli haplar kullanılabilir. Kaşıntı için ayrıca antihistaminikler tedaviye eklenebilir.

Dishidroz belirtileri nelerdir?
Dishidrozun belirtisi milimetrik ve birbirleri ile birleşebilen su dolu kabarcıklardır. Şiddetli kaşıntı ile birlikte görülür. Bu kabarıklıklar genellikle 1 ay kadar sürer. Genellikle ilkbahar ve sonbahar dönemlerinde mevsimsel olarak tekrarlar.

Dishidroz sebepleri nelerdir?
Dishidrozun kesin sebebi bilinmemektedir. Bununla birlikte atopik dermatit ile astım, saman nezlesi (alerjik rinit) gibi benzeri cilt bozuklukları görülen kişilerde daha sık görülür. Kabarcıklar daha önce bahsettiğim gibi mevsime bağlı olarak çıkabilir. Allerjik yapılı hastalarda daha sık görülmekle birlikte tanısı veya takibi için her hangi bir allerji testinin yapılmasına gerek yoktur.

Kadınlarda daha sıktır, stresle artabilir. Bazen çimento, nikel, temizleyiciler, deterjanlar, kokulu sabun ve ıslak mendiller, sıvı sabunlar, çamaşır suyu gibi ellere değişen kimyasal maddeler nedeniyle artabilir. Şikayetler geçene kadar bu tarz iritan maddelere mümkün olduğunda az temas etmek gerekir. Allerjik kontakt dermatit de bazen dishidrozla karışabilir. Mesleksel egzema düşünülen durumlarda “yama testi” denilen bir egzema testi yapılabilir. Yama testinde sırta 25-30 adet allerjen (nikel, çimento, altın vb) yapıştırılır, 48.,72. ve gerekirse 96. saatin sonunda test açılır, Hangi maddeye karşı reaksiyon var diye bakılır.

Dishidroz tedavisi nasıldır?
Genellikle tedavisinde steroidli kremler (1 aydan uzun kullanılmamalıdır), pansumanlar çok şiddetliyse nadiren steroidli haplar kullanılabilir. Kaşıntı için ayrıca antihistaminikler tedaviye eklenebilir.  Bazen steroidli kremlerin üzerinin streç filmle kaplanarak 4-5 saat beklenmesi, kremin daha iyi emilerek daha hızlı etki etmesini sağlar. Sulantılı kabarcıklar iyileştikten sonra kuru kabuklar kaşıntı ve rahatsızlık hissi verebilir. Bu dönemde nemlendiriciler kullanılabilir. Nemlendirici olarak kokusuz, iritasyon yapmayan dermokozmetik sınıfta adlandırılan ürünler kullanılabilir. Tüm bu tedavi yöntemlerini dermatoloğunuza danışmadan kullanmayınız.