in

Deri Şarbonu Nedir? Nasıl Bulaşır? Dikkat Edilmesi Gerekenler

Şarbon nedir?

Şarbon, Bacillus anthracis adlı bir bakterinin sebep olduğu bir hastalıktır. Antraks ismiyle bilinen şarbon, deri şarbonu özellikle sığır, koyun, keçi gibi otçul hayvanların bir hastalığıdır.

Şarbon insanlara nasıl bulaşır?

Şarbon şu yollarla bulaşabilmektedir:
a) Hasta hayvanlara, bu hayvanların etlerine veya diğer dokularına, bu hayvanların kirlenmiş olduğu yerlere ve malzemelere temas sonucunda bakterinin deriden girmesiyle deri şarbonu;
b) Şarbon mikrobuyla bulaşmış gıdaların özelliklede şarbonlu hayvanların etlerinin yenmesiyle veya ihtimal dahilinde de olsa şarbon sporları bulaşmış suların içilmesiyle bağırsak şarbonu;
c) Şarbon sporlarıyla bulaşık tozların veya hayvan tüylerinde ve kıllarında bulunabilen sporların solunması sonucunda da akciğer şarbonu oluşmaktadır.

Şarbon hastalığında insandan insana bulaşma riski yoktur.

Şarbon belirtileri nelerdir?

Şarbon hastalığı, etkenin vücuda girmesinden itibaren yaklaşık 2-7 gün sonra ortaya çıkar. Belirtiler hastalığın klinik şekline göre değişir.

-Deri Şarbonu:

Şarbon mikrobunun deriden girdiği bölgede, ilk önce böcek ısırığına benzer biçimde kabarık, kaşıntılı bir şişlik oluşur. Bu şişlik 1-2 gün içinde içi su dolu kabarcığa dönüşür ve daha sonra da ortasında siyah renkte kabuğun olduğu ağrısız sert bir yara haline gelir, ayrıca lenf bezlerinde şişmeler de meydana gelebilir.

-Bağırsak şarbonu:

Bulantı kusma, iştahsızlık, ateş gibi belirtilerle başlar bunu karın ağrısı, kanlı kusma ve kanlı ishal izler. Daha sonra kan zehirlenmesi ve şok gelişerek ölüm meydana gelebilir.

-Akciğer şarbonu:

Soğuk algınlığına benzeyen belirtilerle başlar. Yüksek ateş ve titremeler görülür. Birkaç gün sonra ağır solunum güçlüğü ve şok gelişir. Hastalık genel olarak ölümle sonuçlanır

Şarbon nasıl tedavi edilir?

Antibiyotik tedavisi başlanır. Tedavinin başarılı olabilmesi için mümkün olan en kısa sürede tedaviye başlamak gerekir. Bu sebeple şarbonla ilgili yukarıda bahsedilen belirtiler görülürse vakit kaybetmeden en yakın sağlık kuruluşuna başvurulması gereklidir.

Şarbondan korunmak için ne yapılmalı?

-Şarbonlu olduğundan şüphelenilen veya şarbondan ölen hayvanlar kesilmemelidir
-Şarbondan ölen hayvanlar mümkünse yakılarak imha edilmelidir.
-Hasta hayvanların temas ettiği yem maddeleri, altlıklar ve gübre gibi bulaşık materyaller yakılarak imha edilmelidir.
-Hastalık şüphesiyle yetkili birimler tarafından konulan müşahade ve karantina süresi sona ermeden hayvanlar kesilmemeli ve etleri tüketilmemelidir.
-Riskli bölgelerde, hayvanlar şarbona karşı aşılattırılmalıdır.