Aşırı Terleme (Hiperhidroz)

Aşırı terleme nedir?

Aşırı terleme, dinlenme halinde veya sıcak olmayan havalarda da terleme durumudur.

Aşırı terleme nasıl bir hastalıktır?

Vücut dengesi için salgılanan ter salgısının normalden fazla olmasıdır.  Ter bezlerinin ter salgılamasını sağlayan sempatik sinir sisteminin aşırı aktif olması nedeniyle ter bezlerinden aşırı ter salgılanır.

Toplumda sık görülen, sosyal ve psikolojik rahatsızlığa neden olabilen bir hastalıktır.

Bulgular

Aşırı terleme kimlerde görülür?

Kadın ve erkeklerde eşik sıklıkta olur

Erişkin dönemde şikayetlerde azalma olabilse de genellikle hayat boyu sürer

Aile hikayesi olabilir

Avuç içi ve ayak tabanı terlemesi genellikle çocukluk döneminde başlar

Koltuk altı-yüz terlemesi genellikle ergenlik döneminde başlar

Arttıran durumlar nelerdir?

Sıcak hava ve psikolojik stresle artar.

Aşırı Terleme Sebepleri

Aşırı terleme sebepleri nelerdir?

Aşırı terleme 2 şekilde olabilir:

1- Genel vücut terlemesi: Tüm vücut bölgelerinin terlemesidir; genellikle altta yatan bir hastalık olup olmadığı araştırılır.

2- Bölgesel terleme: Sıklıkla avuç içi, ayak tabanı, koltuk altı, yüz bölgesinde, bazen de saçlı deri, kasık, meme altında görülür. Birden fazla bölge aynı anda etkilenebilir. Yapılan tetkikler ve ter bezlerinin yapısı normaldir. Ek hastalık olmadan görülür.

Aşırı terleme sıklıkla başka bir hastalık olmadan yani bölgesel terleme şeklinde olur.  Ancak bazı hastalıklar ve bazı ilaçlarda aşırı terlemeye neden olabilir. Bu durumlarda terleme bütün vucut bölgelerinde görülür ve uykuda da devam eder. Bu hastalıklar tiroid bezinin fazla çalışması (hipertiroidi), lenfoma gibi bazı kanserler, verem (tüberküloz), AIDS, feokromasitoma (böbrek üstü bezlerinin fazla çalışması) , kalp kapakçık iltihapları (endokardit) gibi hastalıklardır.

Eşlik edebilecek hastalıklar nelerdir?

Aşırı terleme şikayeti olan hastalarda beraberinde ayak mantarı, kasık mantarı, siğil gibi hastalıklar daha sık görülür.

Aşırı Terleme Tedavisi

Aşırı terleme tedavisi nedir?

1-Topikal tedaviler (kremler): %20 alüminyum klorid ve % 6.25 alüminyum tetraklorid içeren bazı kremler hafif terleme şikayeti olan hastalarda tercih edilebilir. Bu kremler ter bezlerinin salgı yapmasını engelleyerek ter salgısını azaltır. Aşırı terleme şikayeti olan hastalarda ilk tercihtir. Özellikle koltuk altında aşırı terleme olan hastalarda etkili olabilmektedir. Yan etkileri uygulanan bölgede yanma hissi ve tahriş olabilmektedir fakat nadiren görülür.

2- İlaç tedavileri: Glikoprilat ve oksibutin içeren bazı ilaçlar aşırı terleme hastalığında kullanılabilmektedir. Bu ilaçların yan etkileri arasında ağız kuruluğu, görme bozukluğu, idrar yapmada güçlük yer almaktadır bu nedenle çok tercih edilmemektedir. Psikolojik strese bağlı aşırı terleme şikayeti olan hastalarda beta blokör grubu ilaçlar da kullanılabilir

3-İyontoforez: Bir elektrod yardımıyla su içinde el ve ayaklara akım verilmesi yöntemidir. Uygulanan bölgede ter bezlerini bloke ederek aşırı ter salgısını önler. Özellikle el ve ayak terlemesinde tercih edilebilir. 3 hafta; haftada 5 gün uygulama şeklinde başlanır. Her seans 20- 40 dakika sürer. 15 seans sonrası seans sıklıkları azaltılarak etkinlik sağlandığında seanslar 10 günde 1 olacak şekilde devam edilir

Özellikle el ve ayak terlemelerinde tercih edilir. Yan etkileri cilt kuruluğu ve tahrişir. Hamilelik ve kalp pili olanlarda kullanılmaz

4- Botoks: Botilinum toksin aşırı terleme olan bölgeye uygulanabilir. Özellikle koltukaltı bölgesinde aşırı terleme olan hastalar için etkili bir yöntemdir.  Diğer bölgeler için de kullanılabilir. Uygulanan botilinum toksini ter bezlerinden ter salgısını sağlayan bazı kimyasalları bloke ederek etki eder. Uygulamadan 4-5 gün sonra etki görülmeye başlanır. Yaklaşık 4 ile 6 ay etkinliği devam eder. Terleme başladığında işlem tekrarlanabilir. En sık yan etkisi geçici kas zayıflığıdır.

5-Cerrahi yöntemler: Ter bezlerinin çıkarılması ( koltukaltı terlemesinde); terlemede rol oynayan sinirlerin çıkarılması veya klips konulması(Sempatektomi) yapılabilir.

1. Tanı için dermatolağa başvurunuz

2. Muayeneye gittiğinizde tanı için aşağıdaki soruların cevaplarını doktorunuza bildiriniz

• Akrabalarınızda aşırı terleme şikayeti olan var mı?
  • Uykuda iken aşırı terleme oluyor mu?
  • Aşırı terlemeyi ne zaman fark ettiniz?
  • Terleme sebebi ile sosyal hayattan ve aktivitelerden kaçınıyor musunuz?
  • Ne kadar sıkılıkta aşırı terliyorsunuz?
  • Sizce terlemenizi tetikleyen herhangi bir şey var mı?

3. Ter önleyici (antiperspirant) ürünlerden en etkili sonucu almak için uymanız gerekenler:

• Deoderant yerine ter önleyici (antiperspirant) ürünleri kulandığınızdan emin olunuz. Ter önleyici (antiperspirant) ürünler terlemeyi azaltır. Deoderantlar vucut kokusunu maskeler yada durdurur ancak teri önlemez
  • Ter önleyici (antiperspirant) ürünleri  kuru deriye gece yatağa gitmeden önce sürülmelidir.

4.Terleme günlüğü tutun: Aşırı terleyen çoğu insanda bazı durumlar terlemeyi tetikler. Tetikliyecilerin belirlenmesi önemlidir. Hangi durumlarda daha fazla yardım almanız gerketiğini bilmenizi sağlar.

• Tetikleyici faktörler: Sıcak, anksiyete (stres) hissi, bazı yiyecek ve içecekler (monosodyum glutamat içeren ürünler, kafein ‘çikolata-kahve-çay’, sıcak soslar, köri ve kimyon gibi baharatlar, alkol)

5.Terli ayak?  Ayaklarınız ıslak ve nemli kalırsa ayak kokusu ve enfeksiyon gelişim riski artar. Dermatologların önerileri:

• Sıcak havalarda sandal giyiniz.
  • Deri gibi doğal malzemelerden üretilen ayakkabılar giyiniz. Hava sirkülasyonu sağlar.
  • Mümkün olan durumlarda ayakkabılarınızı çıkarınız.
  • Nemi emen çoraplar giyiniz.
  • Çorapları günlük yada ıslaksa daha sık değiştiriniz.
  • Çorapları tekrar giymeden önce yıkayınız.
  • Ter önleyici (antiperspirant) ürünleri yatağa gitmeden önce ayağınıza uygulayanız ve sabah uyandığınızda yıkayınız.  Uygulamayı 3-4 gece ard arda uygulayınız. Daha sonrasında haftada bir uygulayabilirsinizai.