Akantozis Nigrikans (koltuk altı, ensede koyulaşma)

Akantozis nigrikans sıklıkla boyun, koltukaltı ve kasıkların renginin koyulaşması ve kalınlaşması ile oluşan bir hastalıktır. Etkilenen alan genellikle dokunmakla kadifemsi hisse sahiptir.

Bulaşıcı bir hastalık değildir. Zararlı değildir. Başka bir sağlık problemin belirtisi olabilir. Mutlaka dermatoloğa başvurulmalıdır.

Bu hastalık cilt bulgu ve belirtileri ile kolayca tanı alır.

• Cillte kahverengi veya siyah renk değişikliği
  • Etkilenen alan etraf deriye göre daha kalın ve kadifemsidir
  • Koyulaşmış deri üzerinde et benleri gözlenebilir
  • Deri kaşıntılı olabilir
  • Deride kötü koku olabilir.

Akantozis nigrikans nerede gözlenir?

• Koltuk altı
  • Boynunun arkası (ense)
  • Katlantı alanları  (özellikle cilt katlamaları ve kırışıklıklar).
  • Dirsekler.
  • Dizler.
  • Eklemler.
  • Göbek çukuru.
  • Kadınların göğüs altı.
  • Yüz.
  • Kadın genital organı.

Daha nadrien göz kapakları, dudaklar, ağız çevresi, avuç ve ayak tabanında gözlenir.

Akantozis nigrikans (AN) yavaş başlar ve gelişir (aylar,yıllar). Aniden hızlı bir şeklide oluşursa dermatoloğa başvurunuz.

Akantozis Nigrikans Sebepleri

Akantozis Nigrikans kimlerde gözlenir?

• Obez ve aşırı kilolu kişilerde
  • Koyu tenli kişilerde
  • Ailede AN  olan kişilerde

Akantozis nigrikansın sebepleri nedir?

Obezite en yaygın sebeptir. Yapılan çalışmalarda zayıflamanın hem çocuklarda hem erişkinlerde cildin iyileşmesine katkı sağlar.

Tamamen sağlıklı olan kişilerde de gözlenebilir. Bu durumda ailesel yatkınlık olabilir.

Akantozis nigrikans bazen iç hastalıkların bulgusu olabilir:

• İnsulin direnci, şeker hastalığı
  • Kullanılan ilaçların yan etkisi: doğum kontrol hapları, güçlü kortizonlar, niasin içeren ilaçlar
  • Hormonal hastalılar: bu hastalık polikistik over sendromu, tiroid hastalığı ve böbrek üstü bezi hastalığının belirtisi olabilir.
  • Kanser: Akantozis nigrikans aniden hızlı bir şekilde gelişirse mide kolon karaciğer gibi kanserlerin belirtisi olabilir.

Akantozis Nigrikans Tedavisi

Akantozis nigrikans nasıl tanınır?

Dermatologlar deri muaynesi ile tanı koyar ve tanı sonrası bazı kan testeleri ve görüntüleme yöntemleri ilealtta yatan  başka bir hastalığı saptar.  AN genellikle şeker hastalığı olanlarda gözlenir. Bzaende gizli şeker ve hormona bozuklukların belirtisidir.

Dermatologlar Akantozis nigrikansı nasıl tedavi eder?

Çoğu insanda altta yatan hastalık tedavi edilince ciltte iyileşme gözlenir. Gizli şekeriniz varsa şekerin kontrol altına alınması, tiroid  yada böbrek üstü bezi hastalığı varsa bunlarun tedavisi cild bulgularının gerilemesine yardımcı olur.

Bazen akantozis nigrikansı olan hastalarda başka bir hastalık saptanmaz. Bazende altta yatan hastalığın tedavisi ciltte tamamn iyilşme sağlayamaz. Akantozis nigrikans tedavi edilmek zorunda değildir ancak cilt bulgularının gerilmesini istiyorsanız dermatoloğunuz size yardımcı olacaktır.

Akantozis Nigrikansın Tedavisi

• Cilt renginin açılması: Krem merhem ve jeller ile
  • Cilt kalınlığının azaltılması: Laser tedavileri
  • Kokunun ve rahatsızlığın azaltılması: Deriye sürülen antibiyotikler ve antibakteryal sabunlar
  • Cildin iyileşmesi: Retinoidler (haplar)

Akantozis nigrikansın tedavisi zor olabilir.

Sağlıklı kilonun sürdürülmesi: Obezite AN nin yaygın görülen sebebidir. Çalışmalarda belirgin kilo kaybı olan kişlerde cilt bulgularının iyileştiği gözlenmiştir. İdeal kilonuzu vucut kitle indeksi ile hesaplayabilirsiniz.

Beyazlatıcı kremleri, soyucuları ve diğer deri ürünlerini kullanmadan önce dermatolğunuza sorunuz: Bu tür ürünler akantozis nigrikasın azalmasında nadiren etkilidir ve derinizi tahriş edip hastalığınız kötüleşmesine neden olur.

Sebep olabilecek  herhangi bir iç hastalığın ortaya çıkartılması: Şeker hastalığı ve diğer sağlık durumları AN ye sebep olabilir. Bu hastalıkların tedavisi cildin iyileşmesini sağlar.

Aldığınız herhangi bir ilaç AN ye sebep olabilir: Bazı ilaçlar AN ye sebep olabilir. Tüm kullandığınız ilaçları dermtoloğunuza bildiriniz. Eğer kullandığınız ilaç AN ye sebep oluyorsa ilaç değişikliği yapılabilir.

Eğer aniden cildinizde koyulaşma ve kadifemsi yamalar oluşursa hemen dermatoloğa başvurunuz: Bu kanser belirtisi olabilir.