Zona Hastalığı (Gece Yanığı, Kuşak Hastalığı)

Zona hastalığı (Herpes zoster, Gece Yanığı, Kuşak Hastalığı), suçiçeği enfeksiyonu geçiren kişilerde ortaya çıkar.

• Suçiçeği enfeksiyonu sırasında vücuda yayılan virüs, suçiçeği tamamen iyileştikten sonra sinir köklerinde inaktif olarak uyku durumuna geçebilir.
  • Tetikleyici durumların varlığında sinir hücrelerinde uyuyan bu virüs, üremeye başlar, aktifleşir ve zona hastalığını meydana getirir.

Bulgular

• Zona vücudun her yerinde görülebilmekle beraber genellikle sırtta, kızarık zemin üzerinde bir araya toplanmış içi su dolu kesecikler şeklinde görülür.
  • Beraberinde ağrı, yanma, batma, uyuşma hissi meydana gelebilir. Kaşıntı olabilir veya olmayabilir.
  • Hastalar genellikle deri bulguları görülmeden birkaç gün önce aynı bölgede uyuşma ve karıncalanma tarif ederler. 1-2 hafta içinde bu su kabarcıkları, önce içi sarımsı irinle dolu görünüm alır, sonra açılır, üzeri kabuklu yaralara dönüşür ve devamında tamamen iyileşir. Fakat ağrı aylarca sürebilir çok nadir olarak kalıcı olabilir.
  • Bir hastalığa veya ameliyata bağlı ön görülebilen fakat istenmeyen durumlara komplikasyon denir. Zona hastalığının en sık komplikasyonu mevcut yaraların tamamen iyileşmesine rağmen uzun süren ve dinmeyen ağrıdır. Bu durumda farklı tedaviler uygulanabilmektedir, doktorunuzdan bilgi alınız.
  • Zonaya bağlı oluşan su dolu kabarcıkların veya bunların açılmasıyla oluşan yaraların enfeksiyonu görülebilir. Bu durumda ağızdan veya sürme uygun antibiyotik tedavileri verilir.
  • Diğer bir komplikasyon, zonanın göz tutulumudur. Bu çok ciddi bir durumdur, körlüğe kadar gidebilir. Yüzde ve saçlı deride görülen zona hastalığında gelişme ihtimali vardır. Bu nedenle yüzde gelişen zona hastalığında genellikle rutin göz muayenesi yapılır.
  • Çok nadir olarak zona hastalığı tuttuğu bölgedeki sinirleri kalıcı hasara uğratarak his kayıpları, felçler, idrar veya dışkı yapamama, sağırlık, enfeksiyonun kafa içine yayılımı gibi komplikasyonlara neden olabilir.
  • Bağışıklık sistemi baskılanmış kişilerde (çok yaşlı hastalar, kanser tedavisi görenler, AIDS hastaları) zona hastalığı vücudun çok geniş alanlarını tutabilir. Bu hastalar genellikle hastaneye yatırılarak tedavi ve takip edilir.
  • Doktorunuzun muayenesi ile kolayca tanı konur. Doktorunuzun gerekli gördüğü durumlarda bu kabarcıkların içeriği mikroskopta incelenir. Nadir durumlarda virüsün varlığını tespit etmek amacıyla ek tetkikler istenebilir.

Zona Hastalığı Sebepleri

• En önemli sebep vücut direncinde düşmedir. Yaşlılarda vücut direnci daha düşük olduğu için zona hastalığı daha sık görülür. Birden çok durum vücut direncinde düşmeye sebep olabilir.
  • Stres, yorgunluk, yaralanmalar ve yanıklar en sık görülen sebeplerdir. Şiddetli hastalıkta vücut direncini düşüren sebepler ise kanserler, AİDS, kemoterapi ve radyoterapi olabilir.

Zona Hastalığı Bulaşıcı Mıdır?

• Suçiçeği geçirmemiş kişilerin, zona hastalığına bağlı oluşan içi su dolu kabarcıklarla temas etmesi sonucu bulaşabilir. Fakat bu kişilerde hastalık kendini zona olarak değil, suçiçeği olarak gösterecektir.
  • Bağışıklık sistemi zayıf kişilerde (yaşlılar, kanser tedavisi alanlar, AIDS hastaları)  daha sık olmakla birlikte nadiren sağlıklı kişilerde de tekrarlayabilir.

Zona Hastalığı Tedavisi

• Sınırlı bir bölgede olan zona hastalığı tedavisiz iyileşebilir. Tedavinin amacı ağrıyı ve komplikasyonların riskini azaltmaktır.
  • Antiviral ilaçlar (asiklovir, valasiklovir, brivudin) genellikle 1 hafta süreyle kullanılır. Ağrı için ağrı kesiciler, su kabarcıkları ve yaralar için pansumanlar ve antibiyotikli kremler kullanılır. Tedaviye ne kadar erken başlanırsa, o kadar çok faydası olacaktır.
  • Antiviral ilaçlar genellikle tablet formunda ağız yoluyla alınır; fakat bağışıklığı düşük kişilerde, yaygın hastalıkta, bazı komplikasyonların görülmesi durumunda damardan da verilebilir.

• Su kabarcıklarının veya yaraların olduğu dönemde enfeksiyon riski olduğu için; ovalamadan ve tahrişten mümkün olduğunca uzak durarak banyo yapılabilir.
  • Banyo sonrasında doktorunuzun önerdiği pansuman veya kremleri kullanmak, enfeksiyon riskini azaltacaktır.