Varisler neden olur, nasıl tedavi edilir?

Yazın iyiden iyiye geldiği şu günlerde bacaklardaki varislerin görünümü estetik kaygı yaratmaktadır. Ancak varisler bir kişiyi görünümleri dışında başka şekillerde de etkileyebilir. Varisler ciddi rahatsızlığa sebep olabilir. Bazı varisler sizi, bacaklarda açık yaraların oluşması ve kan pıhtılaşması gibi sorunlarla karşı karşıya getirebilir. Çok girişimsel olmayan bazı tedavi yöntemleri varislerden kurtulmayı veya renklerinin solmasını sağlayabilir.

Varisler neden olur?

Varisler, hasarlanmış toplar damarlardır. Toplar damar içindeki ince, tek yollu kapakçıklar zayıflayınca varisler gelişir. Sağlıklı damarlarda bu kapakçıklar kanı bir yönde, kalbimize doğru iter. Bu kapakçıklar zayıfladığı zaman, kanın bir kısmı geri kaçar ve toplar damarlarda birikir. Damarlarda biriken bu fazla kan, damarın duvarına basınç yapar. Bu sürekli basınç damarların duvarlarını zayıflatır ve gevşetir. Böylece biz bunları varis olarak görürüz.

Bazı kişiler varis gelişimi açısından daha yüksek riske sahiptir. Yakın akrabalarda varis varsa risk yüksektir. Günün çoğunu oturarak veya ayakta geçiren çoğu insanda varis oluşur.

Varisler nasıl tedavi edilir? Varis nasıl geçer?

Dolaşımı düzeltmek için kendi yapabileceklerimiz:

• Egzersiz yapmak
  • Bacakları yukarı kaldırmak
  • Uzun süre oturanlarda; kalkmak ve 30 dakikada bir dolaşmak
  • Uzun süre ayakta kalanlarda; 30 dakikada bir ara vermek
  • Uzun süreli sıcak banyolardan kaçınmak

Bu önlemler yeni varislerin oluşmasını önleyebilir ancak var olanlara etki etmez.

Kompresyon çorapları:

Bu çoraplar kanın kalbe dönmesine yardım etmek için sürekli bir basınç uygular. Bu sürekli basınç ayrıca bacaklardaki şişliği ve kanın pıhtılaşma riskini de azaltır. Kompresyon çorapları hastaya uygun boyutta ve uygun basınçta ayarlanmaktadır.

Skleroterapi:

Varislerde en yaygın kullanılan tedavi yöntemidir. Skleroterapide varisler içine damar duvarlarını irrite eden kimyasal bir madde enjekte edilir. Enjeksiyon sonrası bölgeye masaj uygulanır. Her bir bacağa kompresyon çorabı uygulanır. Hasta bir süre gözlemlendikten sonra eve gidebilir. Olası yan etkileri önlemek için günlük yürüyüş yapılması ve kompresyon çorabı giyilmesi önerilir. Kompresyon çorabı 2-3 hafta boyunca giyilir. İşlemin ertesi günü çalışmaya ve normal aktivitelere dönülebilir.

Skleroterapi ayrıca damar duvarlarında yapışmaya neden olur, kan buraya geri dönemez. Böylece dolaşım düzelir ve şişme azalır. En iyi sonuçlar için 2-3 tedaviye ihtiyaç duyulabilir.

Lazer tedavisi:

Lazerler küçük varisleri tedavi etmek için kullanılır. Lazer ışını, deriye herhangi bir zarar vermeden damarları yıkabilir.

Küçük damarlar tedavi sonrası hemen kaybolurken, daha büyük olanlar koyulaşır ve kaybolmadan önce 1-3 ay sebat eder. Varislerin tamamen kaybolması için 3 veya daha fazla seansa ihtiyaç duyulur.

İşlemin ertesi günü çalışmaya ve normal aktivitelere dönülebilir. Tedavi sonrası bazı hastaların kısa süre için kompresyon çorabı giymesi gerekebilir.

Tedavi bölgesi 3-4 hafta güneşten korunmalıdır. Böylece koyu lekelerin gelişmesi önlenir.

Endovenöz lazer tedavisi (EVLT) ve radyofrekans ablasyon (RFA):

Her iki tedavi de damarı yok etmeye yönelik damar içi tedavilerdir. Endovenöz lazer tedavisi küçük varisleri, radyofrekans ablasyon büyük varisleri yıkmak için kullanılır.

Tedavi edilecek bölgeye lokal anestezi yapılır. Küçük bir kesiyle EVLT ‘de damar içine lazer, RFA’da kateter yerleştirilir. Lazer veya radyofrekans aracı, damarları ısıtır, büzüştürür ve kapatır. Bu ısı çevre bölgeye zarar vermez.

Tedaviden sonra her bir bacağa kompresyon çorabı yerleştirilir. Bir süre gözlemden sonra eve gidilebilir. Olası yan etkileri önlemek için günlük yürümek ve 1-2 hafta kompresyon çorabı giymek gereklidir. Genellikle ertesi gün günlük hayata dönülebilir.

Bu tedavilerle damarların kaybolması yaklaşık bir yıl alır. Birden fazla tedaviye gerek duyulabilir.

Varis tedavisi öncesi fizik muayene gereklidir:

Doppler ultrason ile bacak damarlarındaki kan akımı gösterilebilir. Pletismografi de anormal kan akımını gösterir. İncelemeler sonrası varislerin tedavisinin uygun olup olmadığı ve en iyi tedavi seçeneği belirlenir. Bazen birden fazla tedavi çeşidi birlikte kullanılmaktadır.