Ücretsiz Deri Kanseri Taraması 1.805 kere okundu.

Deri kanseri; en çok tespit edilme, tedavi edilme ve en çok iyileşme oranına sahiptir. Bu nedenle erken tanı oldukça önemlidir.

Deri kanseri, gözle görülebilir alanda olduğu için en çok tespit edilebilme olanağına ve en çok iyileşme oranına sahiptir. Bu nedenle erken teşhis oldukça önemlidir. Fakat deri kanserindeki farkındalığın azlığı erken tanı fırsatının kaçırılmasına neden olmaktadır.

Deri Kanseri (Melanoma) Nedir?

Deriye rengini veren melanin adlı renk pigmentleri, melanosit denilen cilt hücreleri tarafından üretilmektedir. Bu hücrelerin kontrolsüz bir şekilde bölünüp çoğalması sonucunda ise deri kanseri (cilt kanseri) meydana gelmektedir.

Melanomlara diğer cilt kanserlerine oranla daha az rastlanmaktadır. Ancak cilt kanserine bağlı ölümlerin yaklaşık olarak %75'i melanomlara bağlı olarak gelişmektedir. Bu nedenle erken tanı oldukça önemlidir.

ABD'de yapılan bir çalışmada, erken teşhiste en önemli faktörün hastanın kendi kendine muayenesi olduğu saptanmıştır.  Bu nedenle kişi kendi vücudunun ben haritasını iyi bilmeli, yeni çıkan benlere, lekelere karşı uyanık olmalıdır. Eski benlerin takibinde ABCD kuralı dikkate alınmalıdır.

ABCD kuralı aşağıdaki gibidir:

• Asimetri (Asimetri): Bir yarının diğer yarıdan farklı görünmesidir.
  • Border(Sınırlar): Düzensiz sınırlı, kenarların belirgin olmamasıdır.
  • Color(Renk): Kahverengi ve siyah renk çeşitliliği, bazen de kırmızı, beyaz ve mavi renklerin varlığıdır.
  • Diameter(Çap): Çapı genellikle 6 mm’den büyüktür. (Kurşun kalem arkasında silgi boyutu) Ancak küçük olan lezyonlar da bulunmaktadır.

Deri Kanseri Belirtileri Nelerdir?

Cilt kanserinin belirtileri aşağıdaki gibidir:

• Lezyonun simetrik şekilli olmaması
  • Doku sınırlarının düzensiz, girintili çıkıntılı ve pürüzlü olması
  • Lezyonda birden fazla renk veya renk tonunun bulunması
  • Lezyon çapının 6 mm'den daha büyük olması
  • Belli bir zamanda lezyonun renginin veya şeklinin değişmesi

Cilt Kanseri Nasıl Teşhis Edilir

Melanom şüphesi taşıyan lezyonlar önce fiziksel muayene ile detaylı şekilde değerlendirilmektedir. Daha sonra doktor tarafından tercih edilen tarama yöntemine göre dermoskopik veya histopatolojik inceleme yapılmaktadır.

• Dermoskopik İnceleme: Lezyonun özel ışık sistemine sahip dermoskop adlı bir cihaz ile görüntülenmesi işlemidir. Gelişmiş aydınlatma sistemi ile lezyonun üst tabakaları detaylı bir şekilde görüntülenebilmektedir.
  • Histopatolojik İnceleme: Tümörlü lezyonun tamamen çıkarılması ve laboratuvar ortamında patoloji uzmanları tarafından incelenmesidir. Öncelikle lezyonun çıkarılacağı bölgeye lokal anestezi uygulanmaktadır. Ardından şüpheli doku sınırlar çizilerek ciltten çıkarılmaktadır. Bu yöntem melanom teşhisini kesinleştirebilmek için son derece önemli bir tanılama yöntemi olarak karşımıza çıkmaktadır.

Deri Kanseri Tedavisi

Deri kanseri tedavisi için en temel tedavi yöntemi cerrahidir. Ancak bununla birlikte tek başına ya da bir arada uygulanabilen kemoterapi, immunoterapi ve radyoterapi uygulamaları da tercih edilebilmektedir.

Uygulanacak olan tedavi yöntemi kanser evresine, tümörlü lezyonun özelliklerine ve hastanın taşıdığı risk unsurlarına göre belirlenmektedir.

• Evre 0: Uygulanabilecek tek tedavi yöntemi tümörlü lezyonun cerrahi operasyonla çıkarılmasıdır. Operasyonda hastaya lokal anestezi uygulanır. Ardından tümörlü doku hem etrafından hem de altından 1/2 cm genişliğinde normal doku ile birlikte çıkarılmaktadır.
  • Evre I – II: Bu evrede kanser lenf bezlerine yayılım göstermemiştir. Cerrahi girişim ile tümörlü melanom dokusu tamamen çıkarılmaktadır. Yayılımın gözlenmediğinden emin olmak adına lenf bezlerinden biyopsi alınır.
  • Evre III: Cilt kanseri lenf bezlerine yayılım göstermiş olan ileri derece kanser çeşididir. Bu durumda etkili tedavinin sağlanabilmesi için hem kanserli cilt lezyonunun hem de lenf bezlerinin cerrahi operasyonla tamamen çıkarılması gerekmektedir.

Avrupa euromelanom grubu deri kanserlerinin farkındalığını artırmak amacıyla ücretsiz deri kanseri taramaları düzenlemektedir. Ülkemizde de yapılacak olan deri kanseri taramaları için şehirlere göre online randevu almak için www.euromelanomaturkiye.org adresine tıklayabilirsiniz.