Tırnak Batması Hakkında 4.250 kere okundu.

Tırnak batması, sıklıkla ayak baş parmaklarında görülen, ağrıya, acıya ve aynı zamanda kızarıklığa sebep olan bir tırnak hastalığıdır.

Tırnak batması, tırnak köşe ya da kenarının tırnak etine battığı yaygın bir problemdir. Sıklıkla ayak baş parmaklarında görülmektedir. Ayrıca ağrı, kızarıklık gibi şikayetlere neden olur. Tedavisi genelde evde mümkündür fakat ileri derecede tırnak batmasında profesyonel yardım almak gerekir.

Tırnak Batması Nedir?

tırnak batması nedirTırnak batması, tırnağın derinin üzerinden ilerlemesi gerekirken içine doğru ilerlemesi sonucu oluşan bir tırnak hastalığıdır. Çoğunlukla ayak baş parmaklarında görülmektedir. Nadiren de olsa diğer parmaklarda da meydana gelebilmektedir. Tedavi edilmediği durumlarda enfeksiyon kapabilir, kızarıklık, şişlik ve şiddetli ağrı gelişebilir. Dolayısıyla acı verici bir sağlık sorunudur. Kıvrık ya da kalın tırnaklı kişilerde görülme riski daha yüksektir.

Tırnak batması neden olur?

tırnak batması neden olurTırnak batmasının birçok sebebi mevcuttur. Başlıca sebebi tırnakların yanlış kesilmesidir. Tırnak batması nedenleri aşağıdaki gibidir:

• Tırnakların çok kısa kesilmesi,
  • Tırnak kenarlarının ovalleştirilerek kesilmesi,
  • Dar ve aynı zamanda rahatsız ayakkabılar giyilmesi,
  • Tırnakları sıkıştıran çorapların giyilmesi,
  • Uygun şekilde yapılmayan manikür ya da pedikür,
  • Tırnakların devamlı tramvaya maruz bırakılması (örneğin futbol, koşu gibi sporlar sırasında),
  • Ayrıca tırnağın darbe alması (üzerine sert cisim düşmesi, çarpma, yaralanma) gibi nedenler tırnak batmasına neden olabilmektedir.

Tırnaklar Nasıl Kesilmeli?

Ayak ve el tırnakları farklı şekillerde kesilmelidir. Doğru olan el tırnaklarının oval, ayak tırnaklarının ise düz kesilmesidir. Aynı zamanda tırnak yatağından 1-2 mm uzun, tırnak kenarları yanlardaki etlerden uzun olacak şekilde kısaltılmalıdır.

Tırnak Batması Bulguları nelerdir?

Temel bulgusu şiddetli ağrıdır. Enfeksiyon kaparsa şişlik, kızarıklık ve akıntı eklenebilmektedir. Belirtileri aşağıdaki gibidir;

• Tırnak yatağında hassasiyet gelişmesi
  • Tırnak etrafında kızarıklık meydana gelmesi
  • Tırnağın çevresinde şişlik
  • Tırnak batması olan tırnak dokusunda ısı artışı ve akıntı

Aşağıdaki bulgularda mutlaka doktora başvurulmalıdır:

• Parmakta ciddi ağrı ve rahatsızlık hissi
  • Tırnak yatağında irin ya da yayılma eğilimi gösteren kızarıklık
  • Ayaklara kan akışının zayıf olmasına neden olan şeker hastalığı gibi sağlık sorununun varlığı

Tırnak Batması Tanısı Nasıl Konur?

Tanısı doktor muayenesi ile kolay konabilmektedir.

Tırnak batması tedavi nasıldır?

tırnak batması tedavisi nasıl olurTırnağın battığı yerden kurtulup uzayabilmesi için evde uygulayabileceğiniz yöntemler bulunmaktadır. Uygulanabilecek yöntemler aşağıdaki gibidir:

• Parmağınızı günde 2-3 defa 15 dakika sıcak suda bekletin.
  • Küçük bir pamuk parçasını batan tırnağın altına yerleştirin. Bu şekilde tırnak deriye batmak yerine derinin üzerinden uzayabilmektedir.(Fotoğrafta gösterildiği gibi)
  • Batan tırnak kısmı uzayana kadar parmağı her gün sıcak suda bekletin ve pamuk parçasını her gün değiştirin.
  • Manikür, makas ya da diğer sert cisimlerle batan tırnağı kesmeye veya çıkartmaya çalışmayın. Çünkü enfeksiyon kapmasına neden olabilirsiniz.
  • Eğer enfeksiyon kaparsa, iltihabı iğneyle boşaltmayın; bu, enfeksiyonu daha kötü hale getirebilir.
  • Rahat ayakkabılar, mümkünse sandalet, terlik gibi üzerine baskı yapmayan açık ayakkabılar tercih edin.
  • Ayaklarınızı kuru tutmaya özen gösterin.
  • Tırnaklarınızı tırnak batması geçene kadar kesmeyin, uzamalarını bekleyin.
  • Diyabet hastaları ve periferik arter yetmezliği (damar yetmezliği) hastalarında ayak bakımı çok önemlidir. Bu nedenle tırnaklar çok kısa olmayacak ve köşeleri ovalleştirmeyecek şekilde dik kesilmeli, mümkünse ayak sağlığı merkezlerinde tırnak bakımları yapılmalıdır.

Evde uygulanan yöntemler ile geçmiyor ve parmak aşırı şiş, aynı zamanda ağrılıysa doktora başvurmanız gerekmektedir. Doktor tırnak batmasına bağlı enfeksiyon belirtileri gözlemler ise antibiyotik tedavisine başlar. Aynı zamanda duruma göre tırnağın bir kısmını kesmek ya da tamamını çekerek çıkarmak gerekebilmektedir.