Sedef hastalarında (psöriyazis) beslenme: Nelere dikkat edilmeli?

Yediğinizi takip edin. Kilonuzu takip edin. Her ikisi de Sedef Hastalığı (Psoriasis) semptomlarını etkiler. Yiyecekler sedef hastalığına neden olmaz ya da iyileştirmez ancak kaşıntıyı, ağrıyı ve hatta akut atakları önleyebilir.

Fazla kilolarınız varsa, bu kiloların bir kısmını kaybetmek yardımcı olabilir. Kilo vermenin şikayetlerinizi hafifletebilir. Obezite ameliyatı geçiren kişilerin de çoğunda şikayetlerin azaldığı dikkat çekicidir.

Yağ hücreleriniz TNF-alfa olarak adlandırılan sedefi tetikleyen bir proteini üretir. Bu protein deride enflamasyona ve sedef semptomlarına sebep olur. Kilo veren kişilerde bu protein daha az üretilir ve dolayısıyla şikayetler azalır.

Glutensiz beslenmek gerekli midir?

Bazı sedef hastaları glutensiz beslendiğinde şikayetlerin azaldığını belirtmektedir ancak glutensiz beslenmenin hastalığın şiddetini azaltığına dair yeterli bilgi yoktur.

Alkolü  kesmeli miyiz?

Eğer çok fazla içki içerseniz, hastalığınız kötüleşebilir ve tedavileriniz daha az etkili olabilir. Dolayısıyla “orta” miktardan fazla içerseniz (kadınlar için günde 1 içecek, erkekler için günlük 2 içecek), alkollü içeceği azalmak iyi bir fikirdir.

İhtiyacınız olan gıdalar

Sebzeler, meyveler, tam tahıllar, yağsız protein ve “iyi” yağlar (esas olarak bitkilerden gelen) ile dolu dengeli bir diyet uygulamak akıllıca olur. Bu yeme şekli tüm vücudunuz için iyidir ve ihtiyacınız olan besinleri karşılar.

D Vitamini: Çalışmalar psöriyazis hastalarında vitamin D değerinin düşük olduğunu göstermektedir. Bu vitamin bağışıklık sisteminizin düzgün çalışmasını sağlar. Doktorunuzdan vitamin D düzeyinizi ölçmesini isteyebilirsiniz. D vitamini ilaç takviyesine ihtiyacınız olabilir.

Balık yağı: Bu vücudunuzdaki inflamasyonun azalmasını sağlar. Balık yağı sedefi yok etmez ancak balık yağı takviyesi alan hastalarda daha az kaşıntı ve daha az kızarıklık gözlenir. Ayrıca, haftada birkaç kez somon, ton balığı veya uskumru gibi balıkları yiyerek balık yağı içerisindeki omega-3’leri alabilirsiniz.

Balık yağının sedef tedavisinde kullanılan  ilaçların bazı yan etkilerini hafifletebilir. Retinoid (asitretin)’in yaptığı trigliserid yüksekliği veya siklosporinin sebep olduğu böbrek problemleri gibi yan etkileri azaltabilir.

Günümüzde sağlıklı ve dengeli beslenin önemi her geçen gün artmakta. Siz de sedef hastalığınız varsa diyet önerilerimizle hastalığınızın hafiflemesine yardımcı olabilirsiniz..