Saçkıran (Alopesi Areata) Hastalığı

Alopesi saç dökülmesi demektir. Alopesi areata (saçkıran)  ise yuvarlak oval biçimli bir alanda saçın dökülmesine verilen isimdir.

Tetikleyen faktörler nelerdir?

Sinirsel değildir ancak hastalığın başlaması stresli bir dönem sonrası meydana gelebilir. Kişinin genetik yapısı diğer faktörlerle birleşince bu tip saç kaybı tetiklenir. Yeme-içme alışkanlığıyla ilgili değildir.

Alopesi areata (Saçkıran) herhangi bir hastalığın belirtisi midir?

• Alopesi areata geçiren kişi genellikle diğer yönlerden sağlıklıdır.
  • Ancak alopesi areatalı hastalar  tiroid hastalığı, vitiligo, kollajen doku hastalıkları, astım ve alerji (en sık atopik egzema ve saman nezlesi) gibi diğer bağışıklık sistemi ilişkili hastalıklar için risk taşırlar.
  • Yine alopesi areatalı kişilerin yakınlarında da astım, alerji, şeker hastalığı  (tip 1 diyabet) olabilir. Bu durumlar hastalığa neden olmamakla birlikte, hastalığın şiddetlenmesine katkı sağlayabilir.

Bulgular

Belirtileri nelerdir?

• Alopesi areata sıklıkla baş saçlı derisinde olmasına rağmen kaş, kirpik ve sakallarda veya kıl içeren herhangi bir vücut bölgesinde de olabilir.
  • Bir veya daha fazla sayıda, para şeklinde, yuvarlak, düzgün ve saçsız alanlar olarak başlar. Saç dökülmesi ani olur, sonradan çevresine doğru genişleyebilir.
  • Kişi bunu duş sırasında veya yastıkta dökülen saç yığınını görünce veya tesadüfen fark edilebilir.
  • Bazen tüm saçların dökülmesine yol açabileceği gibi, bazen de tüm vücut kıllarının dökülmesine sebep olabilir fakat bu durum oldukça nadirdir.
  • Bazı hastaların el ve ayak tırnakları da etkilenebilir. Tırnaklarda nokta şeklinde çökükler, beyaz çizgiler, kabalaşma, parlaklık kaybı, incelme veya kanallar meydana gelebilir.
  • Nadiren tırnakların şekli değişebilir veya düşebilir. Bazen tırnak değişimleri alopesi areatanın ilk bulgusu olabilir.
  • Hastalarda tırnak bozukluklarının görülmesi saçkıran hastalığının şiddetli seyredeceğini düşündürmelidir.

Alopesi areata kimlerde olur?

Etnik köken,  cinsiyet ve yaş fark etmeksizin herkeste alopesi areata oluşabilir. Alopesi areata geçiren çoğu kişi tamamen sağlıklıdır. Çocuklarda genel olarak daha sıktır. Bazı kişilerin alopesi areata geçirmiş olan bir yakını olması da sık görülen bir durumdur.

Alopesi areata nasıl tanı alır?

• Dermatologlar bu tip saç dökülmesine sadece bakarak tanı koyabilir.
  • Eğer saç dökülmesi olan alan genişliyorsa birkaç saçınızı çekerek bu saçlara mikroskop altında bakılabilir. Nadiren bu hastalığı doğrulamak için deri biyopsisi yapabilir. Bu işlemde derinizden küçük bir parça alınır ve mikroskop altında incelenir.

Kan tahlilleri şart değildir. Eğer doktorunuz hastalığınızın diğer bağışıklık sistemiyle alakalı hastalıklarla ilişkili olabileceğini düşünürse kan tetkiki yapabilir.

Saçkıran (Alopesi Areata) neden oluşur?

Alopesi areatanın nedeni nedir?

Alopesi areata kişinin kendi bağışıklık sistemi ile ilişkili (otoimmün) bir hastalıktır. Bilinmeyen bir sebeple bağışıklık sistemi kendi hücrelerini yabancı olarak algılayarak ve kendi hücrelerine zarar vermeye başlar.  Alopesi areatada da vücut kendi kıl hücrelerine saldırır. Böylece saçın büyümesini durdurarak, saçın kökünden ayrılmasına neden olur.

Alopesi areata bulaşıcı mıdır?

Hastalığın enfeksiyonlarla, mikroplarla ilişkisi yoktur.  Bulaşıcı değildir.

Alopesi areata (Saçkıran) Nasıl Tedavi Edilir?

Alopesi areata için kesin bir tedavi yöntemi yoktur.  Doktorunuz saçınızın daha hızlı büyümesine yardımcı olup tedaviyi hızlandıracak bazı ilaçlar verebilir.  Fakat bu tedaviler hastalığın tekrarlamasını  veya tekrarlamamasını etkilemez.

Alopesi areata tedavisinde kullanılan ilaçlar:

Kortikosteroidler: Bu ilaç bağışıklık sistemini baskılar. Hasta ilacı saç dökülmesi olan alana krem, losyon veya merhem şeklinde kendisi uygulayabilir. Doktorunuz saç kaybı olan yere ilacın iğne şeklini de enjekte edebilir. Daha az sıklıkla hasta ilacı hap şeklinde alır. Erişkin hastalarda ilk tedavi yöntemi olarak sıklıkla iğne denenir. 3-6 haftada bir uygulanır. Saç büyümesi son iğneden yaklaşık 4 hafta sonra başlar, bazen bu süre uzayabilir. Deriye sürülen ilaç iğneden daha az etkili olsa da çocuklarda en iyi tedavi seçeneğidir. Ağızdan alınan kortikosteroid hapların ciddi yan etkileri vardır. Dermatologlar kortikosteroidleri ancak çok sayıda ve yaygın alopesisi olan hastalar için yazarlar.

Minoksidil: Minoksidil sprey bazı hastalarda saçların yeniden çıkmasına yardımcı olabilir. Genellikle diğer tedavilerle birlikte kullanılır. Hastalar tarafından günde iki kez saçlı deri, kaş veya sakal bölgesine uygulanır. Yaklaşık 3 ayda yeni saç büyümesi başlayabilir.

Antralin: Bu ilaç deri bağışıklık sistemi fonksiyonunu değiştirir. Hastalar bu maddeyi deriye uygulayıp, 20-60 dakika sonra derinin tahriş olmasını engellemek için yıkamalıdır. Buna kısa kontakt tedavi adı verilir.

Difensipron: Bu ilaç saçsız deriye uygulanır. Kızarıklık, şişme ve kaşıntı gibi hafif alerjik reaksiyona neden olarak etkisini gösterir. Bağışıklık sistemiyle ilişkili olarak kıl folikülleri uyarılmaya çalışılır. Bu ilaçla 3 ayda saçlar çıkmaya başlayabilir.

Alternatif tedaviler: Sarımsağın saç dökülmesi olan alana sürülmesi halk arasında çok fazla kullanılan bir yöntem olsa da; bu ve diğer bitkisel yöntemlerle ilgili yeterli bilimsel bir veri yoktur. Bu gibi durumlarda yarardan çok zarar görmemek açısından mutlaka doktorunuza danışın.

Diğer tedaviler: Bunlar dışında faydalı olabilecek, ancak kar-zarar oranı hesaplandığında çok sık kullanılmayan, bağışıklık sistemini baskılayıcı başka tedavi yöntemleri de vardır. Alopesi areatanın tedavisini geliştirmek için araştırmalar devam etmektedir.  Eğer bir ilaçla ilgili rahatsız edici bir durum olursa hemen doktorunuza başvurun.

Saçkıran İçin Öneriler

• Saç dökülmesi günlük yaşamda insan için stres kaynağıdır. Çünkü toplum, sağlıklı saçı gençliğin ve sağlığın bir göstergesi olarak görür.
  • Ancak hastalığın başka bir sağlık probleminin belirtisi olmadığı, günlük fonksiyonları etkilemediği göz önünde bulundurulmalı; kişi, saçların dökülmesiyle üzülmek, depresyona girmek, içe kapanmak yerine bununla mücadele etmelidir.
  • Eğer saç dökülmesi utanç hissettiriyorsa,  çıplak alanı saklayabilmek için uygun saç stiliyle kapatılabilir; peruk, şapka veya eşarp kullanılabilir.
  • Bazı kişiler saçlarını tamamen tıraş etmeyi tercih eder. Bu yöntemlerin hiçbiri saçların yeniden çıkmasını engellemez. Bu süreç zarfında gerekirse psikolojik yardım alınabilir.