Saç Dökülmesi: Sebepleri ve Tedavi yöntemleri

Saç dökülmesi’nin diğer adı alopesidir.

Saç dökülmesi insan doğasının bir parçasıdır. Saçların da, aynı insanlar gibi yaşam döngüsü mevcuttur ve bir süre yaşayan ve uzayan saç teli ölür ve dökülür; yerine çoğunlukla yenisi çıkar. Günlük 50-100 tel arası saç dökülmesi normaldir. Eğer günde 100 telden fazla dökülüyorsa, saçlı derinizde yama şeklinde kellik veya saçlarda çok fazla incelme varsa, saçlarda görünür seyrelme varsa o zaman dermatoloğa gitme vakti gelmiş demektir.

Saç dökülmesinin sebepleri nelerdir?

• Saç dökülmesinin bir çok sebebi vardır. Kadınlarda en sık saç dökülmesi nedenlerinden biri, doğum yaptıktan sonra olan saç dökülmesidir. Bu duruma telojen effluvium denir. Çoğunlukla kendiliğinden 1 yıla kadar düzelir ve dökülen saçlar tekrar çıkar.
  • Yoğun stres altındaki kişilerde de saç dökülmesi gözlenir.
  • Bazı dahili hastalıklar saç dökülmesini hızlandırır. En iyi bilinenleri: Hipo veya hipertiroidi, anemi (kansızlık), vitamin eksiklikleri
  • Diyetle fazla kilo kaybı ve yetersiz beslenme, ağır detokslar
  • Bazı kanser türlerinde alınan kemoterapi ve radyoterapi
  • Menapoz, yaşla birlikte saç kaybı fizyolojiktir ve 40 yaşından sonra yavaş yavaş saçlar azalabilir.
  • Bazı ilaçlar saç dökülmesine sebep olur.
    • Kan sulandırıcılar
    • Yüksek doz vitamin A
    • Artrit (romatizma) , depresyon, gut, kalp problemleri ve yüksek tansiyon tedavisinde kullanılan ilaçlar.
    • Doğum kontrol hapları: Bu hapları alan bazı kadınlarda saç dökülmesi gözlenir. Bazen saç dökülmesi, haplar bırakıldıktan sonra başlar. Bu saç dökülmesine gözlenen kadınlarda sıklıkla kalıtsal saç dökülmesi de görülür.
    • Anabolik steroidler (kas yapımı ve atletik performansı artırmak için alınan steroidler) saç dökülmesine neden olabilir.
  • Saç dökülmesinin en yaygın sebebi kalıtımsal (genetik) saç dökülmesidir. Bu tip saç dökülmesinin diğer isimlendirilmesi: erkek tipi kellik veya androgenetik alopesidir (fotoğrafta görüldüğü gibi) Adı erkek tipi de olsa bayanlarda da görülebileceği unutulmamalıdır. Bayanların da yaklaşık %10’unda erkek tipi saç dökülmesi görülebilir. Bu konu ayrı bir başlıkta anlatılmıştır.

• Saç dökülmesinin çoğu sebebi durdurulabilir ve tedavi edilebilir. Saç dökülmesi olan hastalar mutlaka dermatoğa başvurmalıdır.

Bulgular

Saç dökülmesi kadameli incelme, kel alanlar yada komple kellik yaratabilir.

Saç dökülmesi tipleri:

Alopesi areata: Bu hastalıkta diğer yönlerden sağlıklı olan bireylerde saçda yamasal dökülme ve komle saç dökülmesine sebep olabilir. Bazı hastalarda kirpiklerde de dökülme olabilir ve kıllarda dökülme vucudun herhangi biyerinde olabilir. Genellikle kortizonlu merhemlerle veya kortizonun deri içerisine enjekte edilmesiyle tedavi edilir.

Kalıtsal (Genetik) saç dökülmesi: Kadınlarda kalıtsal saç dökülmesi saçlarda saçlı deri merkezinde incelme ile başlar. Diğer adı androgenetik veya erkek tipi saç dökülmesidir. Altta yatan hormon bozukluğu varsa tedaviyle gerileyebilir. Altta yatan başka bir hastalık yoksa minoksil sprey günde iki defa sıklıkla  reçete edilir. PRP ve mezoterapi ile kombine edilirse daha başarılı sonuçlar elde edilebilir.

Traksiyon alopesisi: Saç derisini sürekli önden geriye doğru çeken saç stilleri bu saç dökülmesine neden olur. Örneğin  sürekli çok gergin balerin topuzu yapmak ön saçların kalıcı dökülmesine neden olur.

Trikotillomani: Bu piskolojik durum hastaların kendi saçlarını çekerek koparmalarıyla oluşur.

Saçlı derinin mantarı: Bulaşıcıdır ve genellikle çocuklarda olur. Tedavi edilmezse kalıcı kelliğe sebep olur. Şüphelenildiği durumda mutlaka dermatoloğa başvurulmalıdır.

SAÇ BAKIMI

Saç stiliniz ve saçınıza kullandığınız bazı ürünler saç dökülmesine neden olabilir.

• Ürünler: saç ağartıcılar ve perma saçların kırılmasına neden olabilir. Boyaların, jölelerin, gevşeticilerin ve saç spreylerinin sürekli veya yanlış kullanılması saç kırılmasına neden olabilir. Dermatologlar bu saç ürünlerinin kullanımını azaltılmasını önerir. Daha az kullanım daha az saç kopması demektir.
  • Saç kurutma makineleri, düzleştiriciler ve diğer cihazlar: Saç kurutma makinalarının sık kullanılması saçlara zarar verir. Yüksek ısı, kılın gövdesindeki suyun kaynamasına neden olarak kılın kırılgan ve gevrek olmasına neden olur. Dermatologlar, saçlarınızın kendiliğenden kurumasına izin vermenizi önerirler. Saçlarınızı kuruduktan sonra  saçlarınızı şekillendirebilirsiniz.  Ayrıca dermatologlar düzleştirici (yüksek ısı kullanarak saçları düzelttikleri için ) ve maşaların (saç kıvırma cihazları) az kullanılmasını tavsiye etmektedir.
  • Saç tokaları, klipsler ve lastik bantlar: Saçları sıkı tutmak için kullanıldığında saçları kırabilir.

SAÇ STİLLERİ

YANLIŞ YIKAMA, KURUTMA VE TARAMA

Aşağıdaki uygulamar saç dkülmesine sebep olur:

• Yanlış yıkama, kurutma ve tarama: Çok fazla şampuanlama, tarama veya fırçalama (günde 100 vuruş veya daha fazla).
  • Islak saçları havluyla ovarak kurutmaya çalışmak
  • Islak saçların fırçalanması veya taranması

Birçok insanda, saçlar ıslandığında daha esnektir. Kuru saçlardan daha kolay kopar. Saç kırılması meydana geldiğinde saç tüylü veya çok ince görünür.

Saç Dökülmesi Tedavisi

Saçkıran (alopesi areata) hastalığına bağlı saç dökülmesinin tedavisi başka bir başlık altında anlatılmaktadır.

Doğum , kilo verme, yetersiz beslenme ve ilaç gibi nedenlere bağlı saç dökülmesi etken ortadan kalktığında genellikle düzelir, kalıcı değildir.

Vitamin ve mineral eksikliklerinde, doktor kontrolünde takviye ilaç kullanılması gerekebilir.

Traksiyonel (çekmeye) bağlı saç dökülmelerinde saçın gevşek bağlanması önerilir.

Erkek tipi (androgenetik) saç dökülmelerinde ise aşağıdaki tedavi yöntemleri uygulanabilir:

Minoksidil sprey: %2 lik ve %5 lik formlarda haricen saçta dökülme olan alana uygulanır. Hem erkekte hem kadında kullanılabilir.  Anti-hormonal etkinliği yoktur.  Günde 2 defa düzenli olarak saç dökülmesi olan alana uygulanmalı ve el parmakları yardımıyla dağıtılmalıdır. Etkilenen alan çok geniş bile olsa günde 2 ml’den fazla kullanılmamalıdır. Uygulanmadan sonra eller yıkanmalıdır.  Etkinliğinin değerlendirilebilmesi için en az 6 ay kullanılmalıdır.  Uygulama alanında alerjik ve irritan kontakt dermatit, yüzde tüylenmede artışa sebep olabilir.

Finasterid: Aslında prostat hastaları için kullanılan bir ilaçtır. Androgenetik alopesi oluşumuna neden olan hormonlardan birinin üretimini azaltmaya yarayan tablet şeklindeki ilaçtır. Günde 1 mg ağız yoluyla, hap olarak kullanılır. Bazı prostat hastalıklarında daha yüksek dozlarda kullanılmakta ve bu hastalarda da ereksiyon zorluğu, cinsel istekte azalma, göğüslerde yumuşama ve büyüme gibi yan etkiler gösterilmiştir. Finasterid tedavisinin erkeklerde saç dökülmesini %90 oranında azalttığını gösteren çalışmalar mevcut olmasına rağmen kadınlardaki etkinliği ispatlanmamıştır. Hamile kadınlarda kesinlikle kullanılmamalıdır.

Spiranolakton: Hormonların üretimini azaltarak etki eder. Minoksidil tedavisine cevap vermeyen kadınlarda tedaviye eklenebilir. Doktor kontrolünde kullanılmalıdır. Hamile kadınlarda kullanılmamalıdır.

Saç ekimi: Cerrahi bir yöntemdir, ameliyathane şartlarında uygulanmalıdır. Saçlı derideki sağlıklı saç folikülleri alınarak saç dökülmesinin olduğu alanlara transfer edilir.

Saç Dökülmesi Önerileri

• Saç ağartıcılar ve perma saçların kırılmasına neden olabilir. Boyaların, jölelerin, gevşeticilerin ve saç spreylerinin sürekli veya yanlış kullanılması saç kırılmasına neden olabilir. Dermatologlar bu saç ürünlerinin kullanımını azaltılmasını önerir. Daha az kullanım daha az saç kopması demektir.
  • Saç kurutma makinalarının sık kullanılması saçlara zarar verir. Yüksek ısı, kılın gövdesindeki suyun kaynamasına neden olarak kılın kırılgan ve gevrek olmasına neden olur. Dermatologlar, saçlarınızın kendiliğenden kurumasına izin vermenizi önerirler. Saçlarınızı kuruduktan sonra  saçlarınızı şekillendirebilirsiniz.  Ayrıca dermatologlar düzleştirici (yüksek ısı kullanarak saçları düzelttikleri için ) ve maşaların (saç kıvırma cihazları) az kullanılmasını tavsiye etmektedir.
  • Saçları sıkı tutmak için kullanıldığında saçları kırabilir.
  • At kuyruğu, mısır örgüsü ve değişik sıkı örgülerin uzun süre sürekli kullanılması traksiyon alopesi olarak bilinen saç dökülmesine sebep olur.
  • Islak saçları havluyla ovarak kurutmaya çalışmak
  • Islak saçların fırçalanması veya taranması

Bir çok saç dökülme tipi vardır. Saç dökülme tipinizin belirlenmesi için dermatoloğunuza başvurunuz.