Melazma (Güneş lekesi, kloazma)

Melazma (güneş lekesi) yaygın bir deri problemidir. Yüzde kahverengi, gri-kahverengi lekelere neden olur. En sık yanaklarda, alında, çenede, üst dudağın üstünde görülür. Ayrıca ön kol ve boyun gibi güneş gören diğer vücut bölgelerinde de izlenebilir.

En yaygın tedavilerinden biri güneşten korunmadır. Bu, her gün güneş koruyucu sürmek ve 2 saatte bir güneş koruyucuyu tekrarlamak demektir. Dışarı çıkarken geniş kenarlı şapkalar takmak önerilir. Kış aylarında hastalık, kendiliğinden gerileyebilir fakat maalesef sadece güneşten korunma ile tamamen lekeler gerilemeyebilir.

Kadınlar erkeklerden daha yatkındır. Gebelikte oldukça yaygındır ki gebelik maskesi olarak da isimlendirilir. Hormonların da hastalığı tetiklediği düşünülür.

Bulgular

Melazmanın yaygın bulgusu yüzde kahverengi veya gri-kahverengi lekelerdir. Bu lekeler en sık  yanaklarda, alında, burun köprüsünde, üst dudağın üstünde, çenede  ve daha az sıklıkla önkol ve boyunda izlenir.

Hastalık herhangi bir semptoma neden olmaz. Ama çoğu insan melazmanın deride oluşturduğu görünümden hoşlanmaz.

Melazma Sebepleri

Kimler melazma olur?

Erkeklerden çok kadınlarda görülür. Melazma olan insanların sadece %10’u erkektir.

Koyu derili insanlar melazmaya daha yatkındır. Ailesinde melazma olanlar da daha yatkındır.

Melazmanın nedeni nedir?

Nedeni henüz tam bilinmemektedir.  Deriye renk veren hücreler olan melanositler  çok fazla renk ürettikleri zaman melazma meydana gelir. Koyu deri rengine sahip insanlarda melanositler daha aktif olduğu için, açık renkli insanlara göre melazmaya daha yatkındır.

En yaygın tetikleyicileri:

Güneş maruziyeti: Güneşin UV ışıkları melanositleri uyarır. Az miktarda güneş maruziyeti bile, lekeler solduktan sonra melazmayı geri döndürebilir. Yazın güneş maruziyetinden dolayı melazma kötüleşir. Çoğu insanda melazmanın tekrar tekrar geri gelmesinin sebebi de budur.

Hormon değişimi: Hamile kadınlarda melazma sıktır. Hamile kadınlarda melazma görüldüğü zaman, kloazma veya gebelik maskesi olarak isimlendirilir. Doğum kontrol hapları ve hormon yerine koyma tedavisi de melazmayı tetikleyebilir.

Kozmetikler: Deriyi tahriş eden deri bakım ürünleri, melazmayı kötüleştirebilir.

Melazma tanısı nasıl koyulur?

Dermatologlar basit bir deri muayenesiyle melazma tanısı koyabilir. Melazmanın derinliğini anlamak için dermatoloğunuz Wood lambası adı verilen bir cihaz altında derinize bakabilir (fotoğrafta görüldüğü gibi)

Bazen melazma diğer deri hastalıklarına benzeyebilir. Dermatoloğunuz diğer deri hastalıklarını dışlamak için küçük bir deri parçası alabilir.

Melazma nasıl tedavi edilir?

Melazma kendi kendine solabilir. Bu durum genellikle doğum kontrol hapı kullanımı ve gebelik gibi melazmaya neden olan bir tetikleyici olduğu zaman olur. Doğum yapınca veya doğum kontrol hapları bırakılınca melazma solabilir.

Fakat bazı insanlarda yıllarca hatta bir ömür boyu devam edebilir.

Tedavisi şunları içerir:

Hidrokinon: Melazma için en sık kullanılan başlangıç ilacıdır. Deriye uygulanan ve deri rengini açan bir ilaçtır. Piyasada reçetesiz satılan bazı hidrokinon içeren ürünler mevcuttur. Bu ürünler dermatoloğunuzun reçete edeceğinden daha az hidrokinon içerir.

Tretinoin ve kortikosteroidler: Deri açılmasını arttırmak için dermatoloğunuz ikinci bir ilaç reçete edebilir. Bu ilaç tretinoin ve kortikosteroid olabilir. Bazen de hidrokinon, tretinoin ve kortikosteroidi birlikte içeren üçlü ilaç reçete edilebilir.

Diğer topikal (deriye uygulanan) ilaçlar: Dermatoloğunuzun reçete edeceği azeleik asit veya kojik asit melazmanın açılmasına yardımcı olabilir.

İşlemler: Eğer sürme ilaçlar melazmadan kurtulmanızı sağlamazsa bazı işlemler uygulanabilir. Bu işlemlerden bazıları glikolik asit gibi bir kimyasal peeling, mikrodermabrazyon veya dermabrazyon olabilir. Bu işlemleri dermatoloğunuz gerçekleştirir.

Hastaların çoğu iyi sonuçlar alır. Ancak melazma bazen inatçı olabilir. Gerilemesi için birkaç ay tedavi almak gerekebilir. Mutlaka dermatoloğunuzun tavsiyelerine uyunuz.

Hastalık düzeldikten sonra da tedavinin devamına ihtiyaç duyulabilir. Devam tedavisi melazmanın geri gelmesini önleyebilir.  Her gün güneş koruyucu kullanmak ve geniş kenarlı şapka takmak melazmanın tekrarlamasını önler.

Eğer melazmanız varsa  daha düzenli bir deri tonuna ulaşmanız için dermatoloğunuzun size bazı önerileri olacaktır.

• Günlük güneş kremi kullanmak: En yaygın tedavilerden biri güneş koruyucudur. Güneş ışınları melazmayı tetiklediği için güneş koruyucuyu her gün, bulutlu günlerde bile, yüzdükten ve terledikten sonra sürmek çok önemlidir. Geniş spektrumlu koruma sağlayan, en az 30 SPF, güneşin derinizdeki etkisini fiziksel olarak sınırlayan çinko oksit ve/veya titanyum dioksit içeren bir güneş koruyucu seçin. Dışarı çıkmadan 15 dakika önce güneş koruyucunuzu uygulayın ve en azından 2 saatte bir yenileyin.
  • Dışarı çıkarken geniş kenarlı şapkalar takın: Sadece güneş koruyucu gerekli olan güneş korumasını sağlamayabilir. Mümkün olduğu kadar gölgede kalın ve güneş koruyucuya ek olarak koruyucu giysiler giyin.
  • Hafif, yumuşak deri bakım ürünleri seçin: Yanma ve batma yapmayan deri bakım ürünleri seçin. Çünkü deriyi tahriş eden ürünler melazmayı kötüleştirebilir.
  • Ağda yapmaktan kaçının: Ağda yapmak, melazmayı kötüleştirebilen deri inflamasyonuna neden olabilir. Bu yüzden etkilenen deri bölgesine ağda yapmaktan kaçının.