Kıllanma artışı: Hirsutizm Hakkında

Kadınlarda görülen erkek tipi kıllanma artışına hirsutizm denir.

• Üst dudak (bıyık bölgesi), favori alanı, çene altı, göğüs, sırt, omuzlar, baldırlar, göbek, kasıklar gibi alanlarda kalın, siyah kılların olmasıdır.
  • Sıkça gözlenir ve doğurganlık çağındaki kadınların %5’ini etkiler.

Kıllanma (hirsutizm) nasıl görülür?

• Kalın, siyah kıllar çene bölgesi, kasıklar, göğüs, sırt gibi erkeklere özgü kılların çıktığı bölgelerde ise
  • Aniden oluşan kıllanma artışı varsa ya da kısa sürede hızlı kıllanma artışı olduysa
  • Adet düzensizliği, sivilcenme, kilo alımı, saç dökülmesi gibi bulgular eşlik ediyorsa
  • Aşırı kıllardan rahatsız ve tedavi olmak istiyorsanız

Dermatoloğa başvurunuz

Kıllanmada test yapılmalı mıdır?

Doktorunuz size hangi testlerin yapılması gerektiğine yaşınıza, şikayetlerinize ve muayene bulgularınıza göre karar verecektir.

• Kan tahlili ile hormon seviyeleri değerlendirilebilir
  • Pelvik Ultrason ile yumurtalıklar değerlendirilerek polikistik over sendromu ve diğer durumlar değerlendirilebilir.
  • Doktorunuz yumurtalıklarda veya böbrek üstü bezlerinde tümörden şüphelendiği zaman bilgisayarlı tomografi gibi ileri görüntüleme yöntemleri yaptırabilir.

Kıllanma (hirsutizm) neden olur?

• Ailesel olarak bir çok kadında vücut kıllarında fazlalık görülebilir. Bu hormonal bir bozukluk olduğunu göstermez. Hirsutizmi olan kadınlarda ise normalde kanda düşük düzeyde bulunan androjen dediğimiz erkeklik hormonlarının artması ve/veya kıl köklerinin androjenlere aşırı cevap vermesi nedeniyle görülür.  Testosteron en önemli androjenik hormondur Bu hormonların artışı kadınlardaki yumurtalıklardan (overlerden)  ya da böbrek üstü bezlerinden (sürrenal bezler) kaynaklanabilir.
  • Kadınlarda androjen artşının en sık sebebi ‘’Polikistik over sendromu’’ (PCOS)’dur. Bu duruma adetlerde düzensizlik, sivilcenme, kilo alımı, saç dökülmesi gibi bulgularda eşlik edebilir.
  • Hirsutizmin en sık sebeplerinden biri de idiyopatik dediğimiz altta yatan herhangi bir sorunun eşlik etmediği, adet düzensizliğinin olmadığı, kandaki androjenlerde artışın olmadığı durumlardır.
  • Hirsutizme  neden olan daha nadir sebepler ise yumurtalıklarda veya böbreküstü bezinde hormon salgılayan tümörler, androjenlere benzer etki gösteren bazı ilaçların kullanımı, tiroid bezi hastalıkları olabilir.

Kıllanma (hirsutizm) nasıl tedavi edilir?

Tedavi hirsutizme neden olan sebeplere ve hastanın şikayetlerine göre planlanır.

• Doğum kontrol hapları: Yaygın kullanılır, hormon seviyelerini düşürüp kıllanmayı azaltır ve adeti düzenler. Ancak bu ilaçların etkisinin gözlenmesi için 6 ay kullanılmalıdır.
  • Anti androjen ilaçlar kullanılabilir
  • Ağda veya traşlama yapılabilir
  • Kıl dökücü kremler kullanılabilir
  • Kılların rengini açma
  • İğneli epilasyon (elektroliz)
  • Laser epilasyon

Kıllanma (hirsutizm) için neler yapılabilir?

• İlaç tedavileri mevcut kılları dökmez, yeni tüylerin oluşmasını ve kalınlaşmasını engeller.
  • Önceden oluşmuş kıllar ise epilasyon yöntemleri (iğneli epilasyon, ağda, lazer, tıraşlama) ile azaltılır.
  • Tıraşlama kolaydır ancak kalıcı değildir, ağda tahriş ve acı oluşturabilir ve kalıcı değildir.
  • Lazer epilasyon en güncel tedavidir, daha az ağrılı ve daha konforludur. Kılların kalıcı azaltılmasını sağlar. 4-6 hafta aralıklarla uygulanan 6-8 seans ile başarı elde edilir. Bazen 6 ay-1yıl aralıklarla tekrarlayan seanslar gerekebilir. Özellikle diğer tedavilerle birlikte uygulandığında hirsutizm tedavisinde sonuçları başarılıdır.
  • Aşırı kilolu bayanlarda zayıflamak androjen seviyesini düşürüp hirsutizmi azaltabilir. Kilo vermeniz kıllanmanızın azalması için önemlidir.

Sizde de erkek tipi kıllanma varsa sebeplerinin araştırılması ve tedavinizin planlanması için bir dermatoloğa başvurunuzKendi kendinizi tedavi etmekten kaçınınız.