Kıllanma Artışı Hirsutizm Hakkında 6.656 kere okundu.

Kıllanma artışı genellikle kadınlarda erkeklik hormonu olan testosteronun fazla miktarda salgılanmasından dolayı meydana gelmektedir.

Kıllanma artışı, bir diğer adıyla hirsutizm kadınlarda yüz, göğüs, sırt gibi bölgelerde koyu kalın kılların büyümesine neden olan bir durumdur. Genellikle testosteron olmak üzere fazla miktarda erkeklik hormonlarının salgılanmasından kaynaklanır. Tedavisinde kişisel bakım yöntemlerinin yanı sıra ilaç tedavisi de kullanılabilmektedir.

Kıllanma (Hirsutizm) Nedir?

Kadınlarda görülen erkek tipi kıllanma artışına hirsutizm denilmektedir. Üst dudak (bıyık bölgesi), favori alanı, çene altı, göğüs, sırt, omuzlar, baldırlar, göbek, kasıklar gibi alanlarda kalın, siyah kılların olmasıdır. Sıkça gözlenmektedir. Aynı zamanda doğurganlık çağındaki kadınların %5’ini etkiler.

Kıllanma (hirsutizm) nasıl görülür?

• Kalın, siyah kıllar çene bölgesi, kasıklar, göğüs, sırt gibi erkeklere özgü kılların çıktığı bölgelerde ise
  • Aniden oluşan kıllanma artışı varsa ya da kısa sürede hızlı kıllanma artışı olduysa
  • Adet düzensizliği, sivilcelenme, kilo alımı, saç dökülmesi gibi bulgular eşlik ediyorsa

Kıllanma artışından rahatsızsanız ve tedavi olmak istiyorsanız dermatoloğa başvurunuz

Kıllanmada test yapılmalı mıdır?

Doktorunuz size hangi testlerin yapılması gerektiğine yaşınıza, şikayetlerinize ve ayrıca muayene bulgularınıza göre karar verecektir.

• Kan tahlili ile hormon seviyeleri değerlendirilebilmektedir.
  • Pelvik Ultrason ile yumurtalıklar değerlendirilerek polikistik over sendromu ve diğer durumlar değerlendirilebilir.
  • Doktorunuz yumurtalıklarda veya böbrek üstü bezlerinde tümörden şüphelendiği zaman bilgisayarlı tomografi gibi ileri görüntüleme yöntemleri yaptırabilmektedir.

Kıllanma (hirsutizm) neden olur?

• Ailesel olarak pek çok kadında vücut kıllarında fazlalık görülebilmektedir. Dolayısıyla bu hormonal bir bozukluk olduğunu göstermez. Hirsutizm problemi olan kadınlarda ise normalde kanda düşük düzeyde bulunan androjen dediğimiz erkeklik hormonlarının artması ya da kıl köklerinin androjenlere aşırı cevap vermesi nedeniyle görülmektedir.
  • Testosteron en önemli androjenik hormondur Bu hormonların artışı kadınlardaki yumurtalıklardan (overlerden)  ya da böbrek üstü bezlerinden (sürrenal bezler) kaynaklanabilmektedir. Kadınlarda androjen artşının en sık sebebi ‘’Polikistik over sendromu’’ (PCOS)’dur. Bu duruma adetlerde düzensizlik, sivilcenme, kilo alımı, saç dökülmesi gibi bulgularda eşlik edebilmektedir.
  • Kıllanma sorununun en sık sebeplerinden biri de idiyopatik dediğimiz altta yatan herhangi bir sorunun eşlik etmediği, adet düzensizliğinin olmadığı, kandaki androjenlerde artışın olmadığı durumlardır.

Hirsutizme  neden olan daha nadir sebepler ise;

• Yumurtalıklarda veya böbreküstü bezinde hormon salgılayan tümörler,
  • Androjenlere benzer etki gösteren bazı ilaçların kullanımı,
  • Tiroid bezi hastalıkları olabilmektedir.

Kıllanma (hirsutizm) nasıl tedavi edilir?

Kıllanma tedavisi, hirsutizme neden olan sebeplere ve hastanın şikayetlerine göre planlanmaktadır.

• Doğum kontrol hapları: Yaygın olarak kullanılmaktadır. Hormon seviyelerini düşürüp kıllanmayı azaltır ve adeti düzenler. Ancak bu ilaçların etkisinin gözlenmesi için 6 ay kullanılmalıdır.
  • Anti androjen ilaçlar kullanılabilmektedir.
  • Ağda ya da tıraşlama yapılabilmektedir.
  • Kıl dökücü kremler kullanılabilmektedir.
  • Kılların rengini açma
  • İğneli epilasyon (elektroliz)
  • Lazer epilasyon

Kıllanma (hirsutizm) için neler yapılabilir?

Kıllanma için öneriler aşağıdaki gibidir;

• İlaç tedavileri mevcut kılları dökmez, yeni tüylerin oluşmasını ve kalınlaşmasını engeller.
  • Önceden oluşmuş kıllar ise epilasyon yöntemleri (iğneli epilasyon, ağda, lazer, tıraşlama) ile azaltılmaktadır.
  • Tıraşlama kolaydır. Ağda tahriş ve acı oluşturabilmektedir. Aynı zamanda kalıcı değildir.
  • Lazer epilasyon en güncel tedavidir. Daha az ağrılı ve aynı zamanda daha konforludur. Kılların kalıcı azaltılmasını sağlar. 4-6 hafta aralıklarla uygulanan 6-8 seans ile başarı elde edilmektedir. Bazen 6 ay-1yıl aralıklarla tekrarlayan seanslar gerekebilmektedir. Özellikle diğer tedavilerle birlikte uygulandığında kıllanma tedavisinde sonuçları başarılıdır.
  • Aşırı kilolu kadınlarda zayıflamak androjen seviyesini düşürüp hirsutizmi azaltabilmektedir. Kilo vermeniz kıllanmanızın azalması için önemlidir.

Sizde de erkek tipi kıllanmanız varsa sebeplerinin araştırılması ve tedavinizin planlanması için bir dermatoloğa başvurunuzKendi kendinizi tedavi etmekten kaçınınız.