CuteCute

Izotretinoin Tedavisi, Dikkat Edilmesi Gerekenler

Sistemik izotretinoin Tedavisi (Roaccutane, Zoretanin, Aknetrent, Acnegen)

İzotretionin içeren haplar piyasada Roaccutane,Zoretanin, Aknetrent, Acnegen marka isimleriyle bulunmaktadır. İz bırkan sivilce formlarında ilk basamak olarak kullanılabilceği gibi, kremlere cevap vermeyen orta şiddetli sivilce tedavisinde de kullanılabilir. Hatta düşük dozlarda sadece cilt yağlanması için bile kullanılabilmektedir. Takip gerektiren bir ilaçtır izotretinoin tedavisi için dermatoloğunuz önerisi olmadan kesinlikle kullanmayınız.

İZOTRETİNOİN İÇEREN HAPLARI KULLANIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİM?

İzotretinoin içeren haplar teratojenik etkiye sahip ilaç kategorisindedir. Yani ilacın hamilelik sırasında kullanılması durumunda o hamilelikten doğacak bebeğin zarar görme ihtimali vardır. Bu nedenle tedaviden bir ay önce, tedavi boyunca ve tedaviden bir ay sonrasına kadar gebe kalınmamalıdır!!! Bunun dışındaki zamanlarda kalınan gebelik açısından risk oluşturmaz.

İzotretinoin içeren ilaçların kullanımı kısırlık yapmaz!! Bu tür yanlış söylemleri dikkate almayınız.

İzotretinoin içeren hapları kullanan hastalar, tedavi başında ve tedavi süresince dermatolog tarafından izlenmeli ve önerildiği zamanlarda kan testlerini yaptırmalıdır. Doktorunuza başvurmadan ilacınızı almayınız.

Kan yağlarında ve karaciğer enzimlerinde artış yapabildiği için, düzenli aralıklarla kan tahlilleri yapılır. Kan yağlarında ve karaciğer enzimlerindeki yükselmeler şimdiye kadar yapılan çalışmalarda kalıcı saptanmamıştır, ilacın kesilmesiyle geriler.

Kan bağışı yapılan kişinin gebe olma ihtimali de olduğu için, ilacın kullanıldığı süre ve 1 ay sonrasına kadar kan bağışı yapılmamalıdır.

Tedavi süresince alkol kullanılmamalıdır. Tetrasiklin grubu antibiyotikler ve A vitamini içeren ilaçlarla birlikte kullanılmamalıdır. Tedavi süresince dışarıdan kullanmanız gereken vitaminler dahil olmak üzere tüm ilaçları dermatoloğunuza danışmadan kullanmayınız!!

Eklem ve kaslarda ağrı görülebilir, doktorunuz gerekli gördüğü durumlarda ağrı kesici önerebilir.

İlacın kullanıldığı dönemde saç dökülmeleri olabilir, bu saç dökülmeleri genellikle kalıcı değildir, tedavinin ilerleyen dönemlerinde veya tedavi kesilince düzelir, endişe etmeyiniz.
Rutin muayeneler dışında beklenmeyen etkilerde mutlaka doktorunuza başvurunuz.

İZOTRETİNONİN İÇEREN HAPLARI KULLANIRKEN NASIL CİLT BAKIMI YAPMALIYIM?

İzotretinoin içeren haplar yağ bezlerinin salgısını azalttığından ilaca bağlı deri kuruluğu ve özellikle dudak kuruluğu sorun olmaktadır. Bu etkiler ilacın kesilmesinden sonra düzelir. Tedavi süresince banyodan sonra tüm vücudu nemlendirmek, gün içinde belli aralıklarla dudak nemlendiricileri kullanmak, yüz nemlendiricileri kullanmak bu istenmeyen etkileri en aza indirir. Nemlendirici kullanmak yerine dudakları yalamak ve ıslatmak sorunu daha da arttırır, kuruluğu şiddetlendirir. Mukozalarda da kuruluk yapabildiği için burun kanaması ve göz kuruluğu görülebilir. Gözde yanma batma hissi, kızarıklık, akıntı varsa mutlaka göz doktoruna başvurunuz. Gözdeki kuruluk yapay göz yaşı damlaları kullanımıyla azaltılabilir.

Güneş banyosu, solaryum, aşırı güneşte kalmak önerilmez, çünkü hem cilt kuruluğunu arttırır hem ciltte kızarıklık gelişebilir. Güneş koruyucu krem kullanımı önerilir.

Cildi tahriş edebilecek evde uygulanan peelingler, tonikler önerilmez. Cildi tahriş etmeyecek makyaj uygulanabilir.

Lazer epilasyon, lazerle leke tedavisi, kimyasal peelingler tedavi boyunca ve altı ay sonrasına kadar yaptırılmamalıdır. Estetik ameliyatları tedavi boyunca ve 1 yıl sonrasına kadar yaptırılmamalıdır.

Izotretinoin Tedavisi Süresi Ne Kadardır?

Tedavi süresi hastaya göre değişmekle birlikte genellikle en az 4-6 aydır. İlacın erken bırakılması ve düşük dozlarda ilaç kullanımı nüks ihtimalini arttırır. Bu nedenle dermatoloğunuza danışmadan ilacı kesmeyiniz.