Herpes (Uçuk) nedir? Nasıl tedavi edilir?

Herpes, halk arasında uçuk olarak bilinen, Herpes virüslerine bağlı oluşan bir cilt enfeksiyonudur.

• Herpes simpleks yaygın bir viral enfeksiyondur. Genellikle dudaklarda görülmekle birlikte, ağız içinde, yüzde veya genital bölgede de görülebilir.
  • Uçuk genellikle Herpes simpleks tip 1 (HSV-1) ile oluşur. HSV-2 (herpes simpleks tip 2), genital herpes vakalarının çoğuna neden olur. Fakat HSV-1 veya HSV-2 nin her ikisi de, yüz veya cinsel organlarda bir herpese neden olabilir.

Bulgular

Herpes virüsü bulaşınca birçok kişi herhangi  bir şey görmez veya hissetmez. Aşağıdaki belirtiler ve bulgular varsa herpes virusu bulaşmış olabilir.

• Lezyonlar ortaya çıkmadan önce yanma, kaşıntı, karıncalanma ve ağrı görülebilir; birkaç gün içinde kızarık bir zemin üzerinde su dolu kabarcıklar meydana gelir ortalama bir hafta içinde bu kabarcıklar açılır, kabuklanır ve iyileşir.
  • Enfeksiyon bulaşından sonra görülen ilk atak şiddetli olur, nüksler daha az şiddetlidir.

Doktor muayenesi ile tanı konur. Gerekli görülürse örnek alınarak mikroskopta incelenebilir.

HERPES (UÇUK) NASIL BULAŞIR? UÇUK NEDEN ÇIKAR?

• Çoğu insan bebeklik veya çocukluk döneminde HSV-1 (herpes simpleks tip 1) alır. Bu virüs, virüsü taşıyan bir yetişkinle cilt-cilt temasıyla bulaşabilir. Bir yetişkinin virüsü yaymak için yaraları olmak zorunda değil.
  • HSV-2 (herpes simpleks tip 2) genellikle cinsel ilişki yoluyla (herpes simpleks tip 2) alır.
  • Enfeksiyon geçiren kişiyle öpüşme, ruj, tıraş bıçağı gibi ortak eşyaların kullanımı ile bulaşır. Genital herpes ise cinsel ilişkiyle bulaşır (cinsel yolla bulaşan hastalıklar bölümünde anlatılmıştır).
  • Herpes, virüs ile temas sonrası 2-20 gün arasında ortaya çıkar.
  • Bir defa herpes geçiren kişi, virüs ile enfekte olmuş demektir. Virüs sinir köklerinde yaşamına devam edebilir ve bu dönem hastalığğın gzölenmediği uyku dönemidir. Ara ara aktifleşip nüksler görülebilir.

Virüsü tetikleyip aktifleştiren bazı sebepler şunlardır:

1. Stres
  2. Hastalık
  3. Ateş
  4. Güneşe maruz kalma
  5. Adet dönemleri
  6. Ameliyat

Uçuk Nasıl Tedavi Edilir?

Tedavide anti-viral kremler (uçuk kremi, aklovir®, vectavir® ) ve haplar kullanılır. Çok sık tekrarlayan herpes atağı geçiren kişilere 6-12 ay tedavi devam edilebilir.

Rahatsızlığı gidermeye yardımcı önlemler

• Kabarcıklara buz koyun.
  • Stres ve güneş yanığı gibi başka bir salgın tetikleyebilecek şeylerden kaçının.

Virüsü yaymaktan kaçının

Uçuk bulaşabilen bir enfeksiyon olduğundan;

• Uçuk geçiren kişilerle ortak bardak, havlu vb. kişisel eşyalarınızı ayırınız.
  • Uçuğunuz mevcut ise kimseyi öpmeyiniz
  • Enfeksiyon riskinden dolayı su kabarcıklarını patlatmayınız.

Uçuğunuzun vucudunuzun diğer bölgelerine ayyılmasını engellemek için;

• Uçuğunuzu elledikten sonra ellerinizi yıkayınız
  • Uçuk kremini sürmek için pamuklu çubuk kullanabilirsiniz.

Ateş, görme bozukluğu, ağız kenarını hareket ettirmede güçlük, duyma kaybı gibi şikayetler eklenirse mutlaka doktorunuza başvurunuz.