Genital Uçuk (Genital Herpes) 2.604 kere okundu.

Genital uçuk (Genital herpes) virüsünün sebep olduğu enfeksiyon, ülkemizde en sık görülen cinsel yolla bulaşan hastalıklardan bir tanesidir.

Genital uçuk (genital herpes) virüsünün sebep olduğu enfeksiyon, ülkemizde en sık görülen cinsel yolla bulaşan hastalıklardan bir tanesidir. Herpes enfeksiyonu, virüslere bağlı olarak görülen bir cilt enfeksiyonudur.

Genital Uçuk Nedir?

Genital herpes, genital bölgede çıkan ağrılı yaralara neden olan ve cinsel yolla bulaşan enfeksiyondur. Bu enfeksiyonun nedeni genellikle herpes simpleks virüsü tip 2'dir (HSV-2). Ancak, herpes simpleks virüsü tip 1 (HSV-1) de genital bölgede uçuklara neden olabilmektedir. HSV-1 genellikle ağız ve yüz bölgesindeki uçuklara neden olmaktadır.

Genital uçuk, cinsel temas yoluyla bulaşmaktadır. HSV-2, enfekte kişinin genital bölgesindeki yaralardan veya enfekte olmayan kişinin cilt veya mukoza zarına temas eden vücut sıvılarından bulaşabilmektedir.

Genital herpes belirtileri arasında; genital bölgede ağrılı yaralar, kaşıntı, yanma, idrar yaparken ağrı, kasık ağrısı ve ateş yer almaktadır. Uçuklar genellikle birkaç gün içinde ortaya çıkar ve iki ila üç hafta içinde iyileşir. Ancak, herpes virüsü vücutta kalmaya devam eder ve bazı durumlarda tekrarlayan enfeksiyonlara neden olabilir.

Genital Uçuk (Genital Herpes) Bulguları Nelerdir?

Lezyonlar ortaya çıkmadan önce; yanma, kaşıntı, karıncalanma ve bacaklarda batıcı ağrılar görülebilir. Birkaç gün içinde kızarık bir zemin üzerinde su dolu kabarcıklar meydana gelir. Genital bölgede bu kabarcıklar çok kolay patlayabileceği için fark edilmeyip ağrılı yaralar şeklinde de görülebilmektedir. Bu yaralara kasıklardaki bezelerde şişme, ateş veya halsizlik gibi şikayetler de eşlik edebilir.

Herpes virüs enfeksiyonu ilk atağında bu bulgular şiddetli geçer. Nükslerde genellikle şikayetler daha azdır ve ek şikayetler daha nadir olur.

Doktor muayenesi ile tanı konulabilir. Yara sıvısının mikroskobik incelemesi, kan tetkikleri gibi ek yöntemlere ihtiyaç duyulabilir.

Genital Herpes Sebepleri Nelerdir?

Genital uçuğun sebepleri aşağıdaki gibidir:

• Korunmasız cinsel temas
  • Çok eşlilik
  • Riskli cinsel davranışlar
  • Doğru şekilde kondom kullanılmaması

Virüs bir defa alındıktan sonra genellikle sinir hücrelerinde uykuya yatar ve vücudun stresle karşı karşıya kaldığı durumlarda nüks eder.

Genital Uçuk için Kimler Risk Altındadır?

Herhangi bir cinsiyet, yaş veya ırka ait kişiler genital uçuk için risk altındadır. Ancak, bazı faktörler enfeksiyon riskini artırabilmektedir. Bu faktörler aşağıdaki gibidir:

• Cinsel aktivite: Cinsel temas yoluyla bulaşan enfeksiyonlar, genital herpes dahil olmak üzere, cinsel aktivitenin sıklığı ve sayısı ile ilişkilidir.
  • Yaş: Genital uçuk, özellikle 14 – 29 yaş arasındaki kişilerde daha sık görülmektedir.
  • Bağışıklık sistemi zayıflığı: Bağışıklık sistemi zayıflığı olan kişiler herpes virüsü enfeksiyonlarına daha yüksek bir risk altındadır.
  • Daha önceki enfeksiyonlar: Daha önceki bir herpes virüsü enfeksiyonu -özellikle HSV-1- genital uçuk riskini artırabilmektedir.
  • Hamilelik: Gebelik sırasında genital uçuk enfeksiyonu olan kadınların doğum sırasında virüsü bebeğe geçirme riski bulunmaktadır.
  • İlaçlar: Bazı ilaçlar (örneğin, kemoterapi ilaçları) bağışıklık sistemini zayıflatarak genital herpes riskini artırabilmektedir.

Her ne kadar risk faktörleri genital uçuk enfeksiyonuna yakalanma olasılığını artırsa da enfeksiyon herhangi bir kişide de görülebilmektedir. Bu nedenle enfeksiyondan korunmak için herkesin hijyenik önlemleri alması ve cinsel aktivite sırasında korunma yöntemlerini kullanması önemlidir.

Genital Uçuk (Genital Herpes) Tedavisi

Tedavi genellikle 7 gün süre ile antiviral ilaçlar kullanılmasını içermektedir. Sık tekrarlayan ataklar olursa bu ilaçlara 6 – 12 ay devam edilebilir.

Aktif ataklar sırasında cinsel temaslardan kaçınılmalıdır. Çünkü kondom yeterli koruyuculuk sağlamayabilir.

Genital Herpes için Öneriler

Genital uçuğu önlemek için aşağıdaki önerileri dikkate alabilirsiniz:

• Doğru şekilde kondom kullanımı
  • Her temasta yeni kondom kullanılması
  • Sağlıklı cinsel davranış biçimleri
  • Çok eşlilikten kaçınılması
  • Riskli davranışları olan kişilerin tarama testleriyle taranması
  • Eşlerin de tedavisi
  • Aktif lezyonlar varken başkasına bulaştırmamak için ilişkiye girilmemesi