Cilt çatlakları (stria) : Neden olur? Nasıl geçer?

Erkeklerin ve kadınların göbek, uyluk, kalça, göğüs, üst kol ve bel gibi vücut bölgelerinde çatlaklar (tıp dilinde stria) oluşabilir. Derinin orta tabakasındaki (yani dermisteki) yapılar derinin eski şekline geri dönmesini sağlar. Deri sürekli gergin olduğunda dermisteki yapılarda parçalanma olur ve deri çatlakları oluşur.

Bu tür izler cildin hamilelik, kilo alımı, hızlı kilo vermek, fazla kilo vermek gibi derinin aşırı gerilmesinden sonra eski haline dönememesi ile meydana gelir. Çatlaklar kırmızımsı ve morumsu olarak başlar ve daha sonra parlaklaşıp deride gümüş veya beyaz çizgi şeklinde gözlenir.

Tedavi

Çatlakların için çeşitli tedaviler olmakla birlikte hiçbiri %100 etkili değildir. Tedavi başarısı sizin cilt tonunuza, yaşınıza, cildiniz güneş hasarı miktarına ve hatta diyetinize bağlıdır.

Çatlaklar nasıl geçer?

Tedavi seçenekleri arasında:

• Cerrahi metodlar: dermabrazyon, kimyasal peeling veya lazer cerrahisİ
  • Losyon ve kremler (Çatlaklar kremleri) : Retin-A ve tazaroten gibi jeller veya kollajeni uyaran kremlerin reçete edilmesi zamanla çatlakların görüntüsünün iyileşmesine yardımcı olur. Sadece pembe-mor renkli olanlarda solma gözlenir, gri-beyaz çizgiler ise olgunlaşmıştır ve tedaviye cevap vermez. Amonyum laktat içeren losyonlar cildi nemlendirerek çatlakların görünümünü azaltırlar. Eğer hamile iseniz ve çatlak oluşumundan korkuyorsunuz, hamileliğin başında çatlaklar oluşmadan doktorunuzla konuşunuz. Hamilelliğin 9 aylık süresi boyunca toplam 13- 15 kg olacak şekilde sabit kilo artışları daha az az çatlak oluşumunu sağlar.

Sağlık sigortaları, çatlak tedavisini çok şiddetli olsa bile kozmetik problem olarak gördükleri için karşılamamaktadır.