Behçet Hastalığı 2.479 kere okundu.

Behçet hastalığı, Hulusi Behçet isimli dermatolog tarafından keşfedilmiştir. Hulusi Behçet, 20 Şubat 1889 tarihinde İstanbul’da doğmuştur. Behçet sendromunun prevalansı dünyanın değişik yörelerinde değişkenlik göstermektedir. Dünyanın her yerinde bildirilmiş olmakla birlikte, tarihi İpek Yolu’nu takip eden belirgin bir coğrafik dağılımı vardır.

Behçet Hastalığı Nedir?

Behçet sendromu olarak da adlandırılan Behçet hastalığı, vücudun farklı yerlerindeki kan damarlarının iltihabına neden olan ve nadir görülen kronik bir hastalıktır. Vücudun otoimmun yani bağışıklık sistemindeki bir bozukluk nedeniyle enfeksiyon belirtileri göstermesi şeklinde gelişmektedir.

Behçet Hastalığının Tanısı Nasıl Konulur?

Behçet hastalığının kesin tanısını koyacak herhangi bir test yoktur. Tanısı belirli kriterlerin bir araya gelmesi ile konur.

Bu kriterler:

• Ağız yaraları /aftlar
  • Genital bölgede yaralar
  • Gözde görme kaybı, üveit
  • Damar iltihabı, vaskülit
  • Paterji testi pozitifliği
  • Nörolojik tutulum

Bu kriterlere göre hastalığın tanısını hekim koymaktadır. Şüpheli hastalar takip edilmektedir.

Behçet Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Behçet hastalığı belirtileri aşağıdaki gibidir:

• Ağız yaraları veya tekrar tekrar ortaya çıkan genital yaralar
  • Cilt ve eklem ağrısı
  • Gözlerde iltihaplanma

Beyin, sinirler, akciğerler, bağırsak yolu ve aynı zamanda böbrekler de bu hastalıktan etkilenebilmektedir.

Behçet Hastalığından En Fazla Etkilenen Organlar Hangileridir?

Hastalık herkesi farklı şekilde etkilemektedir. Ancak Behçet hastalığından en yaygın olarak etkilenen organ ve bölgelerden başlıcaları aşağıdaki gibidir:

• Genital yaralar ağız yaralarına benzerdir ve ağrılı olabilmektedir.
  • Göz iltihabı ağrıya, bulanık görmeye, ışık hassasiyetine, gözyaşına veya göz kızarıklığına neden olabilmektedir.
  • Cilt sorunları yaygın bir semptomdur. İltihaplı sivilceler veya bacaklarda hassas, bozuk para şeklinde nodüller (eritema nodozum) veya sığ, derin ve ağrılı ülserler gibi görünebilmektedirler.
  • Eklem ağrısı da oldukça yaygındır. Ayak bilekleri, dizler, dirsekler ve kalçalar eklem ağrısından en sık etkilenen bölgelerdir.
  • Damar iltihabı pıhtılara ve tıkanıklıklara yol açabilir. Aynı zamanda bir damarın tamamen kapanmasına da neden olabilmektedir.
  • Tüm hastalarda ortaya çıkan ağız yaraları genellikle tekrarlayıcıdır. Bu nedenle sürekli geri gelirler ve ağrı yaparlar. Behçet hastalığı olan hemen hemen tüm hastalarda ağız yarası meydana gelmektedir.
  • Beyin, özellikle meninksler (beynin örtüsü) de etkilenebilmektedir. Beyindeki iltihaplanma belirtileri; ateş, baş ağrısı, boyun tutulması ve hareketi koordine etme güçlüğü şeklindedir.
  • Gastrointestinal (GI) sistemin etkilenmesi halinde bulgular ağızda ve genital bölgede görülenlere benzer lezyonların neden olduğu karın ağrısı veya dışkınızda kan bulunmasını içermektedir.
  • Akciğerler veya böbrekler gibi diğer organlar ve büyük damarlar (aort gibi) Behçet sendromundan nadiren etkilenmektedir.

Behçet Sendromunun Tedavisi Nasıl Yapılır?

Behçet hastalığının tedavisi; hastalığın şiddetine göre değişiklik göstermektedir. Tedaviye hastalığın şiddetine göre hekim karar vermektedir.

Hafif hastalığın tedavisinde genellikle ağız içi kortikosteroidli pomatlar ve kolşisin kullanılmaktadır. Hastalığın en korkulan ve sıkı takip edilmesi gereken göz tutulumudur. Göz tutulumu (üveit) genellikle steroidlerle tedavi edilmektedir. Kalıcı görme kaybı yaşanmaması için erken tanı oldukça önemlidir. Hastalık nadiren, özellikle genç erkek hastalarda akciğer ve karaciğerleri de tutabilmektedir.

Behçet Hastalığı ile İlgili Öneriler

• Behçet hastaları periyodik cilt ve göz muayenelerine dikkat etmelidir.
  • Diğer kriterler olmadan tek başına ağızda yara/aftın olması Behçet hastalığını göstermez. Vitamin eksiklikleri, uykusuzluk, ağız hijyenine dikkat edilmemesi, anemi gibi durumlarda da ağız yaraları görülebilmektedir.
  • Behçet hastalığına bağlı oluşacak hastalıklardan korunmak amacıyla tedavi yıllarca sürebilir; hastalar hekim kararını gözetmeli, ilaçları kendileri kesmemelidir.

Daha ileri bilgi için dermatoloğunuza başvurabilirsiniz.