Behçet Hastalığı

Behçet hasalığı, Hulusi Behçet isimli dermatolog tarafından keşfedilmiştir. Hulusi Behçet, 20 şubat 1889 tarihinde İstanbul’da doğmuştur. Behçet sendromunun prevalensı dünyanın değişik yörelerinde değişkenlik göstermektedir. Dünyanın heryerinde bildirilmiş olmakla birlikte, tarihi ipek yolunu takip eden belirgin bir coğrafik dağılımı vardır.
Behçet sendromunun immünolojik mekanizmalar tarafından tetiklenmiş bir küçük damar iltihabı hastalığı olduğu kabul edilir, ancak patogenezi aydınlatılmış değildir. Otoimmün bir hastalık olduğunu düşünen bilim adamları da vardır. Ailesel ve genetik faktörler hastalık oluşumunda önemlidir.

Bulgular

Behçet hastalığının kesin tanısını koyacak herhangi bir test yoktur. Behçet hastalığı tanısı belirli kriterlerin bir araya gelmesi ile konur.
Bu kriterler:
Ağız yaraları /aftlar
Genital bölgede yaralar
Gözde görme kaybı, üveit
Damar iltihabı, vaskülit
Paterji testi pozitifliği
Nörolojik tutulum
Bu kriterlere göre tanısını hekim koyar.Şüpheli hastalar takip edilir.

Sebepler

Tedavi

Behçet hastalığının tedavisi ; hastalığın şiddetine göre değişir. Tedaviye hastalığın şiddetine göre hekim karar vermektedir. Hafif hastalığın tedavisinde genellikle ağız içi kortikosteroidli pomatlar ve kolşisin kullanılmaktadır. Hastalığın en korkulan ve sıkı takip edilmesi gereken göz tutulumudur. Göz tutulumu (diğer adı üveit) genellikle steroidlerle tedavi edilir. Kalıcı görme kaybı yaşanmaması için erken tanı çok önemlidir. Hastalık nadiren, özellikle genç erkek hastalarda akciğer ve karaciğerleri de tutabilir.

Behçet hastaları periyodik cilt ve göz muayenelerine dikkat etmelidir. Behçet hastalığına bağlı oluşacak hastalıklardan korunmak amacıyla tedavi yıllarca sürebilir; hastalar hekim kararını gözetmeli, ilaçları kendileri kesmemelidir.
Diğer kriterler olmadan tek başına ağızda yara/aftın olması Behçet hastalığını göstermez. Vitamin eksiklikleri, uykusuzluk, ağız hijyenine dikkat edilmemesi, anemi gibi durumlarda da ağız yaraları görülebilir. Daha ileri bilgi için dermatoloğunuza başvurun.